Nyt on hot hatchissa voimaa – Posaidonin virittämästä Mercedes-AMG A45:stä irtoaa 550 heppaa

Mercedes-AMG:n virittämä A 45 tunnettiin vielä hetki sitten hot hatchien tehokuninkaana. Nelivetoisen kompaktiauton kaksilitraisesta turbonelosesta on irrotettu jo muutaman vuoden ajan 381 hevosvoiman teholukema, mutta 400-heppaiseksi voimistunut Audi RS 3 meni hetki sitten Mersun ohi ainakin potkun suhteen. A-luokan uusi sukupolvi on kuitenkin jo esitelty, ja AMG:n seuraavan kompaktitykin pitäisi jättää Audi jälleen taakseen.

Nykyisen A 45:n seuraaja lanseerataan todennäköisesti vasta ensi vuonna, mutta lisätehoa kaipaavien ei välttämättä tarvitse odotella sinne asti. Saksalainen tuning-paja Posaidon on nimittäin kehittänyt nykyiseen A 45:een virityssarjan, joka nostaa tehot aivan uusille satalukemille. Posaidon asentaa AMG:n M133-koodinimellä tunnettuun myllyyn uuden turboahtimen, entistä tehokkaamman jäähdytyksen ja ilmanoton, kisamalliset sytytystulpat ja täysin uuden pakoputkiston.


Se on valmistettu ruostumattomasta teräksestä, ja ääniä säädellään sähköisesti ohjatun läpän avulla. Lisäksi turbonelonen on saanut vesi- ja metanoliruiskutuksen, ja moottorinohjaussofta on säädetty uudelleen viritysten ehdoilla. Homma ei ole mennyt hukkaan, koska AMG:n kompaktisportin turbokone luovuttaa nyt kaksilitraiselle moottorille hurjan 550 hevosvoiman tehon. Maksimivääntö on kasvanut puolestaan 660 newtoniin alkuperäisestä 475 newtonmetristä. Potku välitetään 4Matic-nelivedon kautta kaikille neljälle pyörälle, mutta vääntöä on pitänyt jopa rajoittaa elektronisesti voimansiirron komponenttien suojelemiseksi.

Seitsemänvaihteista kaksoiskytkinlaatikkoakin on peukaloitu vaihteiston kestävyyden takaamiseksi. Sitä pystytään kuulemma modifioimaan enemmänkin, jos vääntöä kaivataan vielä 660 newtonia reilummin. Posaidonin pikkumersu jättää teho- ja vääntöarvoillaan esimerkiksi Mitsubishin nelisen vuotta sitten Ison-Britannian markkinoille lanseeraaman Lancer Evolution X FQ-440 MR:n kirkkaasti taakseen. Mitsun kaksilitraisesta nelosturbosta irrotettiin ”vain” 440 heppaa ja 558 newtonin maksimivääntö, eli kehitys on edennyt huimasti vain muutamassa vuodessa.

Nykyisen A45:n seuraajan pohjalta on muuten tulossa vielä perusmalliakin tehokkaampi hybridiversio, joka saattaa rikkoa 500 hevosvoiman rajapyykin jo tehtaan jäljiltä. Sähkömoottorien luoma lisäteho lienee myös hot hatchien ystävien mieleen, vaikka puhtaat sähköautot aiheuttavatkin vielä päänpudistuksia monen autofriikin kohdalla. Viritettynä tällaiset hybridit voivat yltää jo 600 hepan paremmalle puolelle, jolloin kompaktiauton teho-painosuhde alkaa olla jo enemmän kuin kunnossa.