Nyt on hurja klassikkobemari – Gruppe5:n rakentama 2002 saa hiilikuituiset levitykset ja yli 800-heppaisen V10:n

BMW:n 02-sarja oli yksi 1960-ja 1970-lukujen suosituimmista sporttisedaneista. 3-sarjan edeltäjänä toiminut malli vaikutti merkittävästi baijerilaismerkin urheilulliseen imagoon, ja autoa hyödynnettiin myös kilpailutoiminnassa sekä rallissa että eri ratasarjoissa. Hurjimmat Nollakakkoset nähtiin radalla ns. Group 5:ssä, jossa brutaalisti levitettyjä 2002:ia vauhditti lähes 400-heppainen turbonelonen.

Nyt amerikkalainen virityspaja haluaa herättää nämä ajat henkiin modernilla otteella. Firman Gruppe5-nimikin toimii kunnianosoituksena menneiden vuosikymmenten rataluokalle, ja tavoitteena on yhteensä 300 uusvanhan 2002:n rakentaminen. Pellin alle istutetaan E60-korisesta M5:stä lainattu V10, josta tarjotaan kahta eri tehoversiota. Niistä miedompaa valmistetaan 200 yksilöä, ja tässäkään tapauksessa tehonpuutteesta ei tarvitse todellakaan kärsiä.


Maineikkaan BMW-virittäjä Dinanin 5,8-litraiseksi poraama mylly luovuttaa nimittäin 755 hevosvoimaa ja 712 newtonmetrin maksimiväännön, jotka välitetään takapyörille kuusipykäläisen sekventiaalivaihteiston kautta. Vieläkin tehokkaamman vaihtoehdon iskutilavuus on puolestaan 5,9 litraa, ja tällä moottorilla vauhditettuja autoja tehdään 100 kappaletta. Huipputeho kirjataan tällöin jo 814 hepan lukemaan, ja vääntöä on 746 newtonia. Molemmissa versioissa täytyy käyttää 100-oktaanista bensaa näihin lukuihin pääsemiseksi.

Moottoreista huolehtii Steve Dinanin omistama CarBahn Autoworks, kun taas Bill Rileyn Riley Technologiesin vastuulla on autojen alusta ja muu rakenne. Kilpa-automaisen tekniikan listalle lukeutuvat mm. neljään suuntaan säädettävä push rod -jousitus, hiilikuitukeraamiset jarrut sekä kisakäyttöön suunnitellut lukkiutumattomat jarrut. Boschin käsialaa olevia vauhdinhillitsimiä on hyödynnetty mm. Porschen Cup-kilpureissa ja IMSA GTD -rata-autoissa.

Katukäyttöön Gruppe5 tarjoaa 19-tuumaisia vanteita, joille kietaistaan joko Michelinin Pilot Sport Cup 2 – tai Pirellin Trofeo R -renkaat. Kisaslikseinä palvelevat puolestaan 18-tuumaiset Michelinit Forgelinen GS1R-vanteilla. 2002:n koria hurjasti levittävä korisarja leivotaan hiilikuidusta, ja takaluukun päällä komeilee massiivinen siipi. Takaluukun kanteenkin on integroitu pieni ankanpyrstöspoileri, joka lisää downforcea yhdessä takahelman alta löytyvän ison diffuusorin kanssa.

Myös sisusta on laitettu kattavasti uusiksi. Kuski ja etumatkustaja pysyvät tukevasti paikoillaan Recaron Pole Position N.G. -kuppipenkeissä, ja ohjauspyöränä palvelee moderni tulkinta Nardin klassisesta sporttiratista. Myös ohjelmoitava digitaalimittaristo ja sähköinen ilmastointi edustavat nykyaikaa, kun taas turvakaaret kuuluvat perinteisiin kisavarusteisiin. Pientä luksusta saadaan Dynamatin äänieristysmatoista sekä kudotuista saksalaisista lattiamatoista.

Ensimmäinen prototyyppi saadaan kuulemma valmiiksi, kun Bill Riley on palannut kotikonnuilleen kesäkuussa järjestettävästä Le Mansin 24 tunnin kisasta. Tämän tason projekti on luonnollisesti kaikkea muuta kuin halpa. Jo ”perustason” versio maksaa 875 000 dollaria, kun taas tehokkaampi malli keventää kukkaroa jo 975 000 taalan verran. Ja Gruppe5:n 2002:n katukelpoisuudenkin kanssa voi olla vähän niin ja näin ainakin vanhalla mantereella.