Nyt on kompaktissa katumaasturissa potkua – BMW suunnittelee 500-heppaista X3 M:ää

Nykyinen BMW X3 viettää kohta kuusivuotissynttäreitään, eli seuraajaa odotellaan jo kovasti. Se on luvassa ensi vuoden aikana, kun nyky-X3 poistuu tuotannosta saavutettuaan saksalaisautoille tyypillisen seitsemän vuoden malli-iän. Uusi X3 tunnetaan tehtaan sisäisellä G01-koodinimellä, ja salavalokuvaajat ovat jo bonganneet auton naamioituja prototyyppejä maantietesteissä. X3:n peruslinjat eivät muutu kovin paljon, mutta toki mm. valoja ja munuaismaskia trimmataan Bemarin viimeisimmän linjan mukaisesti.

X3 kasvaa jonkin verran kokoa, jotta BMW:n katumaasturivalikoimassa jää riittävä hajurako viimeisessä mallivaihdoksessa huomattavasti suurentuneeseen X1:een verrattuna. Isommista mitoista huolimatta X3 saattaa keventyä vajaalla 100 kilolla nykyversioon verrattuna. Toisin kuin X1, X3 tehdään jatkossakin Bemarin takavetopohjaiselle perusrakenteelle ja jakaa monia komponentteja tulevan 3-sarjan kanssa. Voi kuitenkin olla, että X3:a saa jatkossa ainoastaan nelivetoisena. Uudesta X3:sta on lisäksi suunnitteilla pidempiakselivälinen malli, joka on tarkoitettu takajalkatiloja arvostaville Kiinan markkinoille.

Pienentynyt paino lupaa hyvää ajodynamiikan kannalta, ja BMW suunnitteleekin X3:sta aitoa M-tykkiä ensimmäistä kertaa mallin historiassa. Bemari ei ole vielä vahvistanut asiaa virallisesti, mutta saksalainen Focus-lehti kertoi tällä viikolla kuuman M-version olevan putkessa. BMW keskittyy kuitenkin ensin tavallisten X3-mallien lanseeraamiseen, ja X3 M on tulossa vasta myöhemmin. Ämmää vauhdittaa todennäköisesti sama kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka löytyy nykyisten M3:n ja M4:n pellin alta. Niissä on ”vain” 431 hevosvoimaa, mutta imukanavan vesiruiskutuksella varustetussa M4 GTS -erikoismallissa samasta moottorista saadaan irti peräti 500 heppaa. Voi siis hyvin olla, että myös X3 M:ssä turvaudutaan tähän tekniikkaan, koska siinäkin huhutaan olevan noin 500 pollea.


Nelivetoiset SUV:t eivät ole millään muotoa BMW M:n alkuperäisen ideologian mukaisia autoja, mutta isomman X5 M:n ja sen neliovisen coupé-version X6 M:n menestys on rohkaissut Bemaria turvautumaan samaan konseptiin myös pienemmissä katumaastureissa. Isoissa SUV-Ämmissä käytetään M5:n tyyliin tupla-ahdettua veekasia, joten M3:n ja M4:n turbokuutonen kuulostaa varsin loogiselta valinnalta pykälää pienempään katumaasturiin. Uuden X3:n pohjalta tehdään todennäköisesti myös viistoperäinen X4 nykymallin tyyliin, joten X6 M:kin saattaa jossakin vaiheessa saada BMW:n Motorsport-osaston kehittämän pikkusiskon.

Bemari ei ole ainoa valmistaja, joka on liittymässä tämän autoluokan tehotykkien hiekkalaatikolle. Audi on tarjonnut jo nykyisestä Q5:stä dieselmoottorista SQ5 TDI:tä, ja seuraavasta Q5:stä on tulossa täysiverinen RS-versio. Siinä käytetään todennäköisesti tuplaturbotettua kolmilitraista veekuutosta, josta irtoaa yli 450 heppaa. Lisäksi Mersu esittelee suositusta keskiluokan katumaasturistaan Mercedes-AMG:n virittämän GLC 63 -tehotykin, jossa on peräti nelilitrainen tuplaturboveekasi C-luokan AMG-versioiden tavoin. GLC 63:ssa on vähintään saman verran tehoa kuin Audi Q5:n tulevassa RS-mallissa.

X3_2

Kuvat: Worldcarfans.com