Nyt on pullea perä – uuden BMW M3:n ensimmäinen kuva vuosi julkisuuteen

BMW 3-sarjan seitsemäs sukupolvi, eli G20-koodinimellä tunnettu mallisarja esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä melko tasan vuosi sitten. Autosta on ehditty lanseerata myös M Performance -linjaa edustava M340i, mutta M3-huippuversio on jäänyt vielä odottelemaan vuoroaan. Uutta M3:a on kuitenkin testattu jo ahkerasti, ja bongasimme auton itsekin Nürburgringin Nordschleifella viime kuussa. Ikonin uusin sukupolvi taipui mutkiin nätisti ja pörisi kumeasti, mutta etu- ja takapään muodot olivat vielä paksun naamioinnin peitossa.

Linjoista on kuitenkin saatu jo viitteitä testiprotoista otettujen salavalokuvien avulla. Eniten mielipiteitä tulee jakamaan uutuuden nokka, koska M3 saa keulalleen Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyssä 4-sarjan konseptissa nähdyt jättimunuaiset. Ne ulottuvat puskurin alareunaan asti, ja rekisterikilpikin sijoitetaan munuaismaskin keskelle. Muuten etupuskuria höystetään M-designiin kuuluvilla massiivisilla ilmanottoaukoilla, ja konepellissäkin lienee jo E46-sukupolvesta lähtien käytetty pahka.

Muihin M-tunnusmerkkeihin lukeutuvat etulokasuojien kidukset, perusmalleja aerodynaamisemmat ulkopeilinkotelot ja hiilikuituinen katto, jos lisävarustelistalta ei ruksi kattoluukkua. Luonnollisesti myös lokasuojat saavat tuntuvat pullistukset, jotka erottuvat erityisen hyvin auton perästä. Uuden M3:n takapään linjoja ei tarvitse enää arvailla, koska nettiin vuosi nyt kuva täysin naamioimattoman auton perästä. Otos on ilmeisesti onnistuttu nappaamaan tehtaan omalla tuotantolinjalla tai muissa tiloissa, joiden pitäisi olla ulkopuolisilta suljettuja.


Kirkkaanpunaisessa autossa ei näy hiilikuitukattoa, joten se on kaikesta päätellen kattoluukulla varustettu versio. Kylkilinjasta erottuvat leveät mattamustat helmat, mutta niitäkin enemmän huomio kiinnittyy takalokasuojien massiivisiin pullistuksiin. Takavalot ja takaluukun kansi ovat sen sijaan samaa tavaraa kuin 3-sarjan perusmalleissa, mutta takaluukun reunaa koristaa hillitty spoilerilippa. Takapuskurissa on puolestaan käytetty monista nykyisistä M-malleista tuttuja pystysuuntaisia heijastimia, mutta diffuusoria kiertävän mattamustan helman kulmikas design on uutta.

Lisäksi itse diffuusori on korinvärinen, mutta sen tilalle saa varmasti myös hiilikuituisen vaihtoehdon. Putkenpäitä on tuttuun tyyliin neljä, ja ne ovat M3:n perinteiden mukaisesti melko keskellä autoa. M-divisioonaa luotsaava Markus Flasch on jo vahvistanut, että uuden M3:n pellin alla käytetään nykyisistä X3 ja X4 M:stä tuttua kolmilitraista tuplaturbokuutosta. Se on täysin uusi mylly edeltäjäsukupolven M3:n voimanlähteeseen nähden, ja jo perusmallissa pitäisi olla 480 heppaa. Competition pistää vielä paremmaksi 510 pollen voimin.

Tekniikan puolella suurin uudistus on kuitenkin neliveto, joka on M5:n tavoin pois kytkettävää mallia driftailun mahdollistamiseksi. Huhujen mukaan tulossa saattaa olla myös traditionalisteihin vetoava pelkästään takavetoinen versio kuusipykäläisellä manuaalilla, mutta tämän mallin tulo jää vielä nähtäväksi. Jäämme odottelemaan uuden M3:n virallista lanseerausta, jonka pitäisi tapahtua viimeistään ensi vuoden alkupuolella.