Nyt on riittävästi kaikkea – tässä Mazdassa on kaksi moottoria, kaksi turboa, 12 sylinteriä ja 900 heppaa

1990-luvun alkupuolella tarjolla ollut Mazda MX-3 on painunut useimpien mielissä jo unholaan. Avokattoisen ja takavetoisen MX-5:n varjoon pahasti jäänyt pikku-coupé oli etuvetoinen, mutta voimanlähde oli sentään mukavan persoonallinen. MX-3:n parempia versioita vauhditti nimittäin V6, jossa oli kuutoskoneelle poikkeuksellisen pieni 1,8 litran iskutilavuus.

Tehoa myllystä irtosi parhaimmillaan reilut 140 hevosvoimaa, joiden voimin kompakti Mazda liikkui suhteellisen iloisesti. Kaikki on kuitenkin suhteellista, minkä Hoonigan Daily Transmission -nimiselle YouTube-kanavalle putkahtanut MX-3 osoittaa. Kanadalaisen harrastajan omistama japsicoupé on nimittäin teholukemaltaan aivan toisissa sfääreissä vakioon nähden, ja lähes kaikki muukin on laitettu uusiksi koria lukuun ottamatta.

MX-3:n nokalla pörisee edelleen K8-koodilla tunnettu 1,8-litrainen pikkukuutonen, jota on kuitenkin piristetty massiivisella turbolla. Ahtimen ansiosta potkua tuli niin paljon lisää, että etupyörillä alkoi olla melkoisia pito-ongelmia. Mazdan omistaja kehitti ongelmaan luovan ratkaisun, ja niinpä hän asensi auton perään toisen voimanlähteen.


Se on etumoottoria isompi, eli 2,5-litrainen turboahdettu V6. MX-3:n alkuperäinen sylinteriluku on siis tuplaantunut kahteentoista, ja kokonaisteholukema kirjataan huimaan 900 hevosvoimaan. Ja tässä ei ollut vielä kaikki. Mazdalla voi nimittäin ajaa kolmella eri tavalla!

Kun käyntiin laittaa vain etumoottorin, auto on alkuperäiseen tyyliin ainoastaan etuvetoinen. Pelkällä takamoottorilla kuski saa puolestaan alleen takavetoisen MX-3:n, joka etenee haluttaessa kahva edellä. Molemmilla voimanlähteillä auto on luonnollisesti nelivetoinen, ja tällöin käytössä on myös kaksi vaihdelaatikkoa. Kaksimoottorisena autolla voi suorittaa myös burnoutin kaikilla neljällä pyörällä, jolloin etu- ja takapyörät pyörivät keskenään eri suuntiin.