Nyt on ripeä sedan lähes tehdastakuulla – tämä BMW M5 kiihtyy 2,2 sekunnissa nollasta sataan

BMW M5 on ehtinyt tätä nykyä jo kuudenteen sukupolveensa. Nykyinen M5 tunnetaan F90-koodilla, ja siinä luotetaan edeltävän mallin tavoin 4,4-litraiseen tuplaturbokasiin. Potkua on kuitenkin vieläkin enemmän, eli tasan 600 heppaa ja 750 newtonia. Haluttaessa tarjolla on jopa 625-hevosvoimainen Competition-versio, jossa siinäkään ei tarvitse kärsiä pito-ongelmista hurjasta teholukemasta huolimatta. Uusi M5 on nimittäin nelivetoinen, mutta napin painalluksella autosta saa myös pelkästään takavetoisen perinteiseen malliin.

”Perusmallinen” M5 tai vieläkin puhdikkaampi Competition riittänevät useimmille, mutta virityspajat eivät kuitenkaan ole malttaneet pitää tälläkään kertaa näppejään erossa Baijerin supersedanista. Yksi näistä tuning-firmoista on USA:n Georgiassa päämajaansa pitävä Noelle Performance, jonka valikoimasta löytyy monenlaisia palikoita eri Bemareihin. M5:een on kehitetty uusi moottorinohjaussofta, joka tekee suorastaan ihmeitä sporttisedanin pellin alla.

Noelle on tehnyt S63-koodin alla kulkevaan tuplaturbokasiin oman ohjelmansa, jonka luvataan pelaavan optimaalisesti yhteen auton tasauspyörästöjen, vaihteiston ja mukautuvan jousituksen kanssa. Pelkällä softalla loihdittu tehonlisäys kuulostaa lähes uskomattomalta, koska M5:ssä on ohjelman asentamisen jälkeen 250 hevosvoimaa ja 253 newtonia enemmän kuin tehtaan jäljiltä.


Huipputeho kirjataan siis peräti 850 hepan lukemaan, kun taas maksimivääntöä löytyy 1003 newtonmetrin verran. Ilman mekaanisia muutoksia saavutettu lisäpotku tekee M5:stä todellisen ohjuksen, jonka luvataan kiihtyvän lähtöjärjestelmän ja nelivedon avittamana lähes naurettavassa 2,2 sekunnissa nollasta sataan.

Tämän lisäksi Noelle ottaa täyden vastuun auton takuusta. Jos Ämmän moottoriin tai voimansiirtoon tulee jokin vika ja BMW:n tehdastakuu ei tule enää hätiin virityksen vuoksi, Noelle on luvannut korjata kaikki tällaiset viat ilmaiseksi alkuperäisen tehdastakuun ajan. Noelle Performance kertoo myös BMW:lle kaikkien virittämiensä autojen tiedot. Virityssofta maksaa Atlantin toisella puolella 3699 dollaria, eli reilut 3300 euroa. Vastaavia ohjelmia saa halvemmallakin, mutta yksikään niistä ei tarjoa tällaista tehomäärää täydellä takuulla.