Nyt on Skodassa riittävästi potkua – 560-heppaiseksi viritetty Superb jättää BMW M5:n taakseen

Skoda Superb tunnetaan mukavana sedanina, joka tarjoaa varsin kohtuulliseen hintaan esimerkiksi edustusluokan takajalkatilat. Superbin mallistosta löytyy eri varustetasoja urheiluhenkisestä Sportlinesta ylelliseen Laurin & Klementiin, mutta RS-sporttiversiota autosta ei ole kuitenkaan kehitetty. Malliston huipulla keikkuu silti 280-heppaisella turbonelosella ryyditetty neliveto-Superb, joka tarjoaa huomaamattomassa ulkokuoressa hyvinkin ripeän suorituskyvyn. Auto kiihtyy nimittäin nollasta sataan vain 5,8 sekunnissa, ja huippunopeuskin kirjataan 250 km/h:n lukemaan.

Tämä ei kuitenkaan riitä kaikille Superb-kuskeille. LivingLifeFast-nimiselle YouTube-kanavalle putkahti nyt brittiläisen Michaelin omistama nykykorimallin Superb, joka on ulkoisesti varsin harmiton ilmestys. Tottumattoman silmään auto näyttää hyvinkin tavalliselta harmaalta Skodalta, mutta kevyet vanteet ja ulkokuoren muutamat mustat koristeosat antavat jo vihjeitä siitä, että tekniikallekin on saatettu tehdä jotakin. Hämäyksen vuoksi Laurin & Klement -varustetasoa edustavaan Superbiin on vielä lätkitty Sportlinen ja Greenlinen merkkejä sekaisin.


Skodaa kuljettava Michael omistaa myös Abarth 595 -taskuraketin, ja hän halusi tehdä Superbistaankin tavallista nopeamman. Nelipyttyiseen 2.0 TSI -bensaturboon asennettiin ensin stage 1 – ja stage 2 -tasoja edustavat virityssarjat, mutta potkua ei kuitenkaan irronnut tarpeeksi. Niinpä Michael päätti vaihtaa autoon upouuden turbonelosen, joka rakennettiin Audi S3:n konetta vastaavaksi. Sama mylly löytyy myös esimerkiksi VW Golf R:n nokalta, ja se luovuttaa parhaimmillaan 310 hevosvoimaa tehtaan jäljiltä. Michaelin auton moottori on kuitenkin saanut vielä mm. isomman turbon ja räätälintyönä tehdyn veden sekä metanolin ruiskutussarjan.

Teholukema on tämän myötä tuplaantunut alkuperäisestä, eli voimaa on nyt hulppeat 560 heppaa. Jarrutkin on päivitetty vastaamaan kasvaneita voimavaroja, ja myös alusta on laitettu uusiksi. DSG-vaihteisto on sen sijaan edelleen vakio, mutta kytkimiä on vahvistettu APR:n sarjalla. Pakoputkisto on tilattu räätälintyönä firmalta, joka rakentaa tavallisesti Aston Martinien putkistoja. Hiilikuituisilla päillä varustettu systeemi ei tullut ihan halvaksi, koska se maksoi noin 3000 puntaa.

Sisusta tarjoaa jo vakiona Laurin & Klement -tason luksusta, joten autoon on jälkiasennettu ainoastaan toisesta VAG-tuotteesta lainattu alcantara-nahkainen ja alareunastaan litistetty ratti. Keskikonsolia koristaa puolestaan huumoriosastoa edustava TDI Sport Edition -merkki. Skodan omistaja Michael kertoo, että Superb on yhtä nopea kuin viimeisin BMW M5. Väitteiden tueksi auton suorituskyky mitattiin dataloggerilla, joka kertoi kiihtyvyydeksi 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 2,9 sekuntia.

Uuden M5:n perusversio suoriutuu tästä 3,2 sekunnissa, ja tehokkaammalla Competitionillakin kestää samassa hommassa 3,1 sekuntia. Suorituskykylupaukset tuli siis lunastettua, ja nyt joku muukin voi päästä nauttimaan viritetyn neliveto-Superbin potkusta. Auto on nimittäin myynnissä noin 35 000 punnan hintaan.