Nyt on soundit kohdallaan – superautotulokas Apollon italialaislähtöinen V12 saa ihon kananlihalle

Saksalainen Roland Gumpert perusti kotimaahansa 2000-luvun alkupuolella uuden superautomerkin, joka kantoi hänen nimeään. Kulmikkaasta Gumpert Apollosta ei tullut hurjista suoritusarvoistaan huolimatta mitään suurta menestystä, ja niinpä firma meni konkurssiin vuonna 2013. Merkin jäänteet päätyivät myöhemmin hongkongilaisen yhtiön käsiin, ja yritys nimettiin samalla uudestaan Apollo Automobil GmbH:ksi.

Aiemmin Audin sporttitoimintojakin luotsannut Roland Gumpert ei ole enää ollut missään tekemisissä uuden merkin kanssa, vaan se on porskuttanut omin voimin ja kiinalaisen rahoituksen turvin. Apollo on esitellyt autonäyttelyissä yksittäiskappaleita suunnitteilla olevista hyperautoista, ja viime syksynä se paljasti Intensa Emozioneksi ristityn luomuksen. Italialainen nimi ei ole sattumaa, koska Apollon pääkonttori sijaitsee Torinossa saksalaisista ja kiinalaisista kytköksistä huolimatta.

IE-lyhenteellä tunnettu uutuus näyttää siltä kuin se söisi muita superautoja aamupalaksi. Darth Vader -henkiselle ulkoasulle löytyy katetta myös tekniikan puolelta, koska Apolloa vie eteenpäin 6,3-litrainen V12. Se on vanhan koulukunnan miesten rakastamaa vapaasti hengittävää lajia, ja heppoja myllystä irtoaa tuimat 780 kappaletta. Huipputeho saavutetaan vasta 8500 kierroksen kohdalla, mikä lupaa jo melkoista aariaa korville.


Moottorin nuotti on italialainen, koska kone on ilmeisesti tehty Ferrari F12 Berlinettassa käytetyn padan pohjalta. Pannu on kuitenkin saanut uuden imusarjan ja Autotecnica Motori -nimisen pajan kehittämän virityssoftan. Lisäksi Intensa Emozionen pakoputkisto on täysin uutta tekoa. Huipputeho on kasvanut näillä toimenpiteillä 40 hevosvoimalla Ferrariin verrattuna, ja vääntöä löytyy nyt 760 newtonin verran.

Apollo vei luomuksensa viime viikolla Hong Kongiin sen Aasian ensi-iltaa varten, ja samalla autosta annettiin kadulla pieni ääni- ja kuminpolttonäyte. Viimeistään nyt voidaan todeta, että auto saa todellakin mallinimessä luvatut intensiiviset tunteet pintaan. Vapari-V12 laulaa niin uljaasti, että yksikään moderni Ferrari ei pääse lähellekään tätä äänielämystä, joka saavuttaa lähes sinfoniset mittasuhteet. Ehkäpä Maranellon miestenkin kannattaisi ottaa pientä oppia Apollolta putkiston virittämisestä.