Nyt on yksilöllistä tuningia – jenkkipaja tekee vanhoista Volkkareista ja Audeista pick-upeja

USA on ollut jo vuosikymmeniä pick-upien luvattu maa. Myyntitilastoja dominoivat isot hyötyajoneuvopohjaiset lava-autot, joihin saa nykyään lähes kaikki samat herkut kuin arvokkaamman pään henkilöautoihinkin. Menneinä vuosikymmeninä tarjolla oli myös henkilöautopohjaisia lavakuljettimia, joiden tarina sai alkunsa 1950-luvun lopulla debytoineiden Chevrolet El Caminon ja Ford Rancheron myötä. Ne ovat siirtyneet jo kauan sitten historian lehdille, mutta uteiksi nimetyt henkilöautopohjaiset lavapelit ovat porskuttaneet viime vuosiin asti aivan toisella mantereella, eli Australiassa.

USA:n Massachusettsissä toimiva Smyth Performance on nyt herättänyt henkilöautopohjaisten pick-upien idean jälleen henkiin varsin yllättävältä pohjalta. Tuning-paja on nimittäin erikoistunut 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun Audien ja Volkkarien muuntamiseen lava-autoiksi. Tarjolla on pick-up-konversio mm. neloskoriseen VW Jettaan, joka tunnetaan Atlantin tällä puolella Borana. Lava-auton lähtökohdaksi sopivat myös B6-korinen Audi A4 sekä Volkswagen New Beetle, mutta kotimaisiakaan tuotteita ei ole unohdettu täysin. Smyth Performance tekee nimittäin myös Dodge Charger LX:stä haluttaessa lava-auton.


Tarjontaa dominoivat saksalaisautot varsin yllättävästä syystä. Niiden B-pilarit ovat Smyth Performancen mukaan niin tukevia, että kattorakenteet eivät vaadi pick-upiksi sahaamisen jälkeen lisävahvistuksia. Koreja tukevoitetaan kuitenkin muista kohdista, ja muuntosarjaan kuuluvat myös valmiiksi oikean muotoisiksi leikatut pintapellit. Tällaista sarjaa tarjotaan tee se itse -miehillekin noin 3000 dollarin hintaan, ja asennusapua saa lukuisista videoista sekä PDF-muotoisesta ohjekirjasta. Smyth Performancen pick-up-valikoiman uusin tulokas on vuonna 1998 jenkkimarkkinoilla esitelty VW New Beetle. Se on peräpään muotojensa osalta kaikkea muuta kuin otollinen lähtökohta lava-autoksi, joten takaosa on laitettu kattavasti uusiksi.

Tuning-pajan luoma lava tekee New Beetlestä pidemmän kuin auton alkuperäiset 4,13 metriä, ja myös takalokasuojat edustavat pick-upiin sopivampaa designia. Ne pullistuvat lavan reunoista ulospäin perinteiseen stepside-tyyliin, ja lokasuojien pehmeänpyöreissä muodoissa on selviä yhtymäkohtia menneiden vuosikymmenten jenkkipick-upeihin sekä hot rodeihin. Lavamallista innostuneiden New Beetlen omistajien kannattaa toimia nopeasti, koska Smyth Performancella on päällä kovan luokan tarjous.

Jos pick-up-sarjan ennakkotilaa nyt, säästää yli 2700 dollaria. Loppusummaksi jää ainoastaan 500 taalaa, joten retrovolkkarista saa itse tekemällä lava-auton todella edullisesti. Luomuksen kilpiin saaminen voi kuitenkin olla Atlantin tällä puolella hieman tuning-pajan kotiseutuja haastavampaa.