Nyt se varmistui – uuden VW Golfin myynnin aloitus siirtyy softabugien vuoksi ensi vuoden helmikuuhun

Volkswagenin myynnillisesti tärkeimmästä mallista ei ole epäselvyyttä. Se on tietysti kestosuosikki Golf, joka käytännössä perusti oman autoluokkansa vuonna 1974. Segmenttinsä mittapuuksi kohonnutta kompaktiautoa on valmistettu 45 vuoden aikana yli 30 miljoonaa kappaletta, ja nykyinen Golf edustaa auton seitsemättä sukupolvea. Se esiteltiin jo syksyllä 2012, eli seuraajan aika alkaa olla käsillä.

Kahdeksannen sukupolven Golf tehdään nykymallin alta löytyvän MQB-perusrakenteen edelleen kehitetylle versiolle, ja ikonisiin perusmuotoihinkaan ei juuri kosketa. Uutuuden mitat kasvavat kuitenkin jonkin verran, ja nokkaan sekä perään tulee uutta näköä entistä litteämpien ja terävämmin muotoiltujen valoumpioiden ansiosta. Enemmän uutta löytyy sisätiloista, koska Volkswagen aikoo luopua lähes kokonaan perinteisistä napeista. Ainakin Golfin paremmin varustelluissa versioissa lähes kaikkia toimintoja käytetään kosketusnäyttöjen avulla, missä voi olla totuttelemista konservatiivisemmalle asiakaskunnalle.


Toinen suuri uudistus on auton tietoviihdejärjestelmän eri toimintojen etäpäivitysmahdollisuus Teslan tapaan. Sähköautopioneerille se on ollut arkipäivää jo usean vuoden ajan, mutta Volkkarilla on aiheesta vähemmän kokemusta. Uuden Golfin testauksessa esiin tulleista softabugeista on huhuttu jo pitkän aikaa, ja nyt VW:n brändistä vastaava Jürgen Stackmann vahvisti ongelmat AutoNews-julkaisulle. Tuotekehittäjät ovat kuulemma kovan paineen alla, jotta bugit saadaan poistettua ja uutuus lanseerattua turvallisesti markkinoille.

Uusi Golf piti alun perin tuoda suuren yleisön ihmeteltäväksi syyskuussa ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta siellä keskitytäänkin upouuden I.D.-sähköauton lanseeraukseen. Golf esitellään omassa tilaisuudessaan vielä tämän vuoden aikana, mutta myynnin aloitus venähtää ensi vuoden puolelle. Stackmann kertoi, että tavoitteena on aloittaa myynti Saksan kotimarkkinoilla vuoden 2020 yhdeksännen viikon aikana. Se alkaa 24.2., joten kyse on helmi-maaliskuun vaihteesta. Euroopan muut maat seuraavat pian perässä, joten uutuus nähtäneen Suomessakin ensi kevään aikana.

Uuden Golfin etäpäivitysmahdollisuus tarkoittaa myös sitä, että se on potentiaalinen kohde hakkereille. Turvallisuusasiat täytyy siis saada viimeisen päälle kuntoon, ja lisäksi auton tyyppihyväksynnässä tulee esiin uudenlaisia haasteita. Volkswagenin täytyy nimittäin saada varmistettua, että uusi Golf on laillinen myös autoon myöhemmin tulevien päivitysten jälkeen. Voimanlähdepuolella mennään sen sijaan pääosin tutulla kaavalla, mutta täyssähköversio pudotetaan pois valikoimasta uuden I.D:n tieltä. Lisäksi tulossa on mietoja hybridejä pistokehybridien lisäksi.