Off-roadin tulevaisuus – Audi AI:TRAIL quattro

Audi AI:TRAIL quattro

Off-road ei tarkoita mitään katumaasturointia, vaan kunnon maastoajoa teiden ulkopuolella. Legendaarinen nelivetomerkki, Audi, toi tulevaisuuden off-road visionsa näytille Frankfurtin kansaivälissä IAA-autonäyttelyssä. Koska autojen tulevaisuus näyttää suurelta osin sähköiseltä, myös AI:TRAIL quattro liikkuu sähkön voimalla.

– AI:TRAIL:issa esittelemme offroad konseptiauton, joka yhdistää päästöttömän sähköisen voimalinjan ja päällystämättömiltä teiltä tutun vakaan ajokokemuksen. Siksi suunnittelimme ajoneuvon, jonka perinteinen kori yhdistettynä maksimaaliseen lasipintaan luo todella intensiivisen yhteyden ympäristöön. Se on konseptiauto tämän päivän kestävän liikkumisen tarpeisiin, kuvailee Audin suunnittelujohtaja Marc Lichte.

Nelipaikkaisessa Audi AI:TRAIL quattrossa yhdistyvät täyssähköinen voimalinja, autonominen ajaminen ja kyvykkäät maasto-ominaisuudet. Suuret ikkunapinnat tarjoavat kuljettajalle ja matkustajille lähes esteettömän 360-näkyvyyden ympäristöön. AI:TRAIL on varustettu neljällä sähkömoottorilla, jotka tarjoavat jatkuvan nelivedon. Järjestelmän maksimiteho on 320 kW ja suurin vääntömomentti 1000 Nm. Toimintamatkatavoite litiumioniakulla on 400–500 km maantiellä tai helpossa maastossa (WLTP). Energiantarve on suurempaa vaikeassa maastossa, jossa yksi pyöristä luistaa lähes jatkuvasti, mutta toimintamatka on silti vaikuttava 250 km.


Näyttää kyvykkäältä ja on myös sitä

22-tuumaisilla vanteilla 34 sentin maavaralla varustettu 4,15 metriä pitkä ja 2,15 metriä leveä Audi AI:TRAIL on vaikuttava ilmestys. Maastokelpoisen ulkonäkönsä lisäksi, AI:TRAIL on myös maastokelpoinen ja eteneminen vaikeakulkuisessakin maastossa ei ole ongelma. Akut on sijoitettu niin, että ne eivät pääse maaston kanssa kosketuksiin ja vedenylityskin sujuu, sillä auto selviää jopa puolen metrin syvyisestä kahluusta.

Audi AI:TRAIL quattro

 

Myös keveys ja jäykkä kori ovat maastoajoneuvolle tärkeitä teknisiä ominaisuuksia, ja siksi AI:TRAIL:in kori on valmistettu korkealaatuisen teräksen, alumiinin ja hiilikuidun yhdistelmästä. Auto painaa suuresta akusta huolimatta vain 1750 kiloa. Massiiviset poikittaistukivarret ja MacPherson-tyylinen pyöräntuenta, kierrejouset sekä säädettävät iskunvaimentimet takaavat rakenteen jykevyyden ja vakaat ajo-ominaisuudet. Renkaiden muotoilu on huomiota herättävää, sillä pintakuvio näyttäisi jatkuvan pitkälle renkaan kylkeen. Kulutuspintaan on kuitenkin integroitu tukirakenne; muotoilu mahdollistaa vielä 60 mm pidemmän jouston. Maasto-ominaisuuksien parantumisen lisäksi tämä tekee myös matkustamisesta huomattavasti mukavampaa.

Renkaiden ilmanpainetta säädetään optisten antureiden ja elektronisen ajovakauden hallinnan (ESC) avulla tienpinnan mukaan. Esimerkiksi pehmeällä alustalla voi olla tarpeen laskea rengaspainetta kontaktipinnan lisäämiseksi, vastaavasti asfaltilla voidaan rengaspaineita nostaa ajovakauden parantamiseksi.

Avarat 360-sisätilat

Audi AI:TRAIL on sisältä selkeä ja tilava – näkyvissä on vain muutama hallintalaite. Etuosassa on kaksi mukavan ja suorastaan hienostuneen näköistä nelipisteturvavöillä varustettua istuinyksikköä. Vaaleat värit hallitsevat sisätilan yläosaa matalaan kojelautaan asti. Rakenteen avoimuus näkyy ja tuntuu, sillä suuret lasipinnat ympäröivät matkustamoa sekä edestä, sivuilta että ylhäältä.

Audi AI:TRAIL quattro Audi AI:TRAIL quattro

Keskeiset hallintavälineet ovat polkimet, lentokonemainen ohjaussauva, muutama painike sekä ohjauspylvääseen kiinnitetty älypuhelin, joka toimii sekä näyttönä että ajoneuvon toimintojen ja navigoinnin ohjauskeskuksena.

Toisella istuinrivillä on kaksi aivan uudenlaista, riippumatosta innoituksensa saanutta istuinta. Putkimaiseen, liikuteltavaan kehykseen pingotetut tekstiilipaneelit muodostavat sekä istuimen että selkänojan ja sivuttaistuen. Istuimet voidaan myös irrottaa, jolloin ne palvelevat siirreltävinä retkituoleina.

Lentävät ajovalot

Perinteisten ajovalojen sijaan A-pilarien alle on sijoitettu erilliset valonlähteet, jotka voidaan suunnata sekä sisään- että ulospäin. Himmennettäviä ja säädettäviä led-elementtejä voidaan käyttää sekä sisävalaistukseen että ajoradan valaistukseen. Takavalo toimii samalla tavalla. Koko takaosan levyistä valoelementtiä voidaan käyttää joko valaisemaan tavaratilaa tai perinteisenä takavalona.

Perinteisten lähi- ja kaukovalojen sijaan Audi AI:TRAIL on varustettu viidellä roottorittomalla, kolmionmuotoisella, sähköisesti ohjattavalla dronella, joissa on integroidut matriisi-led-elementit. Ne voivat laskeutua kattotelineeseen tai suoraan ajoneuvon katolle, jossa ne telakoituvat induktiivisiin latauspisteisiin.

Audi AI:TRAIL quattro

Dronet ovat Audi Light Pathfinders -valaisimia, jotka tuottavat nosteensa samalla tavalla kuin ilman lapoja toimiva tuuletin tuottaa ilmavirtansa. Huomattavan keveän rakenteensa ansiosta ne voivat lentää AI:TRAIL:in edessä suhteellisen vähällä energialla ja valaista edessä olevaa reittiä korvaten ajovalot kokonaan. Droneihin sijoitetut kamerat voivat haluttaessa ottaa videokuvaa, joka voidaan siirtää kuljettajan edessä olevaan näyttöön langattoman verkon välityksellä – muuttaen Pathfinderin taivaalla oleviksi silmiksi.

AI:TRAIL:in ollessa paikoillaan droneilla voidaan valaista ympäröivää aluetta katolta käsin esimerkiksi silloin, kun matkustajat pitävät leiripaikkaa ajoneuvon vieressä. Mikäli matkustajat haluavat pysyä sisätiloissa, dronet voivat valaista myös sisätilat läpinäkyvän panoraamakaton läpi.

AI:TRAIL:in täysin automaattisesti koordinoimat dronet lentävät yleensä vähintään pareittain. Tarvittaessa ne voivat tarjota myös lisävalaistusta auton ympärille jopa viiden dronen ryhmässä. Matkustajat voivat valita haluamansa valaistustavan yksinkertaisesti älypuhelimen ohjaimilla.

Automatisoitua ajamista maantiellä, apua kuljettajalle myös vaikeassa maastossa

Audi AI:TRAIL on suunniteltu autonomisen ajamisen tasolle 4, joka on kansainvälisten standardien mukaisesti autonomisen ajamisen toiseksi korkein taso. Vaikka tämän tason järjestelmät eivät vaadi kuljettajalta mitään toimia, niiden toiminta rajoittuu tietyille alueille, kuten esimerkiksi moottoriteille ja soveltuvalla infrastruktuurilla varustetuille katualueille kaupungeissa. Näillä alueilla kuljettaja voi siirtää ajotehtävän kokonaan järjestelmälle. Kuljettajan tulee jatkaa ajamista itse vasta auton poistuessa autonomisen ajamisen mahdollistavalta alueelta. Siksi Audi AI:TRAIL on varustettu myös perinteisellä ohjauspyörällä ja polkimilla.

Vaikka myös päällystämättömät sivutiet ja metsäpolut on kartoitettu laajasti digitaalisen kartografian avulla, niiden pinnat usein rapistuvat, eikä ajantasaista kuntotietoa pystytä digitalisoimaan riittävän luotettavasti autonomisoitua ajamista varten. Tästä johtuen autonominen ajaminen tasolla 3 on mahdollista sorateillä vain poikkeustapauksissa ja alhaisilla nopeuksilla. Näissä tilanteissa kuljettajalla on useita sekunteja aikaa ottaa tarvittaessa tilanne haltuunsa.

Anturit ja avustavat järjestelmät eivät jätä AI:TRAIL:in kuljettajaa yksin edes tiettömillä taipaleilla. Ensinnäkin apuna on elektronisen ajovakauden hallinnan eli ESP:n koeteltu ja testattu sensorijärjestelmä. Tiedot alustan kitkasta ja renkaiden luistosta sekä pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyydestä tarjoavat elektroniikalle kaikki tarvittavat parametrit, joita tarvitaan ajovakauden optimoimiseksi. Autossa on myös joukko optisiin järjestelmiin, kuten kameroihin, lasereihin sekä ultraääneen ja tutkiin perustuvia antureita, jotka tunnistavat sekä tien pinnan että mahdolliset esteet. Näistä saatujen tietojen avulla avustinjärjestelmien ohjainlaite voi auttaa välttämään törmäyksiä jarruttamalla ja puuttumalla tarvittaessa ohjaukseen.

Elektroniikka auttaa kuljettajaa myös epätasaisilla ajoalustoilla, esimerkiksi silloin, kun ajoneuvo on kallistuneena tai alusta on kalteva. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos esimerkiksi maavaran tai nousukulman kriittinen raja ylittyy. Ne voivat myös pitää ajoneuvon tiellä järjestelmän mahdollisuuksien rajoissa — kuten kaistallapysymisvahti yhdessä vakionopeudensäätimen kanssa. Olosuhteista riippuen ajoneuvon autonomisen ajamisen taso voi tippua tasolle 2, joka vaatii kuljettajan jatkuvaa huomiota. Älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät tarjoavat kuitenkin todellista tukea ajamiseen, auttavat parantamaan turvallisuutta ja vähentävät kuljettajan kuormitusta huomattavasti.