Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes-Benz – Aston Martinin pellin alla on nyt Mersun kone

Brittiaatelisten joukkoon kuuluvan Aston Martinin uusi aika alkoi viime vuonna esitellyn DB11:n myötä. Auton täysin uutta alumiinipohjalevyä käytetään jatkossa muissakin Astoneissa, ja DB11 on myöskin ensimmäinen turbokoneinen merkkinsä edustaja. Astonin uuteen sporttiin on tähän asti saanut vain tupla-ahdettua V12:ta, jonka iskutilavuus on 5,2 litraa. Pannusta irtoaa 608 hevosvoiman teho ja 700 newtonin huippuvääntö, joten hieman vähemmälläkin tulisi toimeen.

Automaailmassa on ollut jo pitkään tiedossa, että Aston Martin tarjoaa pian myös tuplaturboveekasia kaksitoistasylinterisen myllyn vaihtoehdoksi. Nelilitrainen kasi ei ole brittien omaa käsialaa, vaan se ostetaan Mersun AMG-sporttidivisioonalta. V8-koneista DB11:tä on testattu jo pitkään, ja nyt auto tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan. Ulkoisesti ainoastaan uudet vanteet, tummemmat etuvaloumpiot ja konepellin kaksi ilmanpoistoaukkoa neljän sijasta kertovat uudesta aloitusmallista.


Suorituskyvyssäkään ei tule pahasti takkiin, koska kasi luovuttaa 510 heppaa ja 675 newtonin väännön. Nollasta sataan pyrähdetään tasan neljässä sekunnissa, ja huippunopeuskin ylittää hiuksenhienosti maagisen 300 km/h:n rajapyykin. Tärkeintä on kuitenkin moottorin pienempi paino. Tuplaturbokasi painaa peräti 115 kiloa kaksitoistamukista myllyä vähemmän, minkä pitäisi tuntua DB11:n käsiteltävyydessä.

Etuakselilta on siis poistunut yli 100 kilon massa ja kone sijaitsee entistä matalammalla, joten DB11 taittuu mutkiin entistä ketterämmin. Alustan säädötkin on laitettu kokonaan uusiksi, ja lisäksi ESP on kalibroitu pienemmän etuakselimassan ehdoilla. Britti-insinöörit ovat päässeet peukaloimaan myös moottorinohjausyksikköä, vaikka itse kone tuleekin suoraan Saksasta.

Veekasin tietokoneaivoja on yritetty säätää niin, että AMG:n mylly tarjoaisi Astonille tyypillisen soundin ja fiiliksen. Suuri yleisö pääsee arvioimaan ääniä ensimmäistä kertaa jo näinä päivinä, kun V8-DB11 tuodaan julkisuuteen peribrittiläisen ympäristön tarjoavassa Goodwood Festival of Speedissä. Tilauskirjat avataan heti, ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa loppuvuodesta. Neljästä sylinteristä luopuminen tuntuu myös lompakossa, koska esimerkiksi Saksassa veekasimallista joutuu pulittamaan yli 20 000 euroa vähemmän kuin V12-versiosta.