Oletko koskaan kuullut Saab 98 –automallista? Sellaisen tekoa suunniteltiin 70-luvulla.

Saab 90, Saab 9-3, Saab 95, Saab 96, Saab 99. Jos jotain pitäisi päätellä Saabin menneisyydestä, niin se olisi rakkaus numero yhdeksää kohtaan. Saab 95 kuulostaa kuin kadonneelta käyttöjärjestelmältä, jollaisia kaikesta päätellen tämän trollhättanilaisfirman olisi tullut harrastaa autojen sijaan. Rehellisyyden nimissä todettakoon, että Saab pelasi omaa peliään huomattavasti pienemmillä paukuilla, mitä monella muulla autonvalmistajalla on ollut käytössään.

Eräs Saabin haudattuja automalleja on nimeltään Saab 98, joka piti julkistaa vuonna 1974. Tämä kovasti Suomessakin valmistetulta Saab 96 –mallilta näyttävä auto erosi esikuvastaan lähinnä takaosan muotoilun suhteen. Saab 98:n tuli alun perin korvata Saabin 95 ja 96 –mallit, joista edellä mainittu oli ysikutosen farmarimalli. Tietystä kuvakulmasta sopivan etäältä, ja takaviistosta kuvattuna 98-mallissa oli jopa Citroenin kaltaista muotokieltä, joka toi mieleen lähinnä GS-mallin.


Kuten tiedämme moista kustannussäästöihin tähtäävää viritystä ei teillämme tai muuallakaan nähty koskaan. Koko projekti käynnistyi vain kaksi vuotta modernin 99-mallin esittelyn jälkeen koodinimellä X14. Samana vuonna 1974 Saab julkisti uuden Combi Coupé –mallinsa, jonka muotoiluteemaa myös luiskaperäinen 98 olisi hyödyntänyt.  Muotoilupuolesta vastasi Björn Envall yhdessä italialaisen Sergio Coggiolan kanssa, joka oli vastuussa Saabin aikansa urheilullisemmasta Sonett III –mallista.

Saab 98:ta valmistettiin muutamia prototyyppejä vuosina -75 ja -76, mutta pian suunnitelmat uudesta automallista haudattiin vähin äänin. Saab 95:n katsottiin lopulta ajavan saman asian, eikä markkinoille haluttu tuoda uutta kilpailevaa automallia. Ikävä tosiasia on, että vuonna 1976 Saab 96:n konstruktioon pohjautuva auto olisi ollut täysin antiikkinen. Onkin aina yhtä uskomatonta muistaa, että vuonna 1960 esiteltyä 96-mallia tehtiin aina vuoteen 1980 saakka! Jos joku välttämättä haluaa nähdä livenä Saab 98-mallin, niin sellaista pääsee ihastelemaan Saabin museossa Trollhättanissa. Museossa pönöttävän pötkömäisen auton väri on tietenkin 70-lukulaisen rusehtava muistuttaen… Noh, suklaata tietenkin!