Oletko kyllästynyt kolaamiseen – uusi Audi RS 4 toimii mainiosti myös lumiaurana

Nopeat nelivetofarmarit kuuluvat Audin DNA:han kuin nenä päähän. Niiden sarja alkoi vuonna 1994 esitellystä RS 2 Avantista, joka oli farkkukorisen 80:n kuoriin kehitetty ja Porschen valmistama erikoismalli. Auton 2,2-litraisesta turboviitosesta irtosi 315 heppaa, joka oli tuolloin suorastaan hurja lukema. Lisää oli kuitenkin luvassa aivan vuosituhannen lopussa lanseeratun ensimmäisen RS 4:n myötä. Sen 2,7-litrainen tuplaturbo-V6 tuotti jo 380 hevosvoimaa, jotka riittivät nostamaan Audin sporttifarmarin suorituskyvyn aikansa superautoluokkaan.

 

RS4:n seuraavassa sukupolvessa siirryttiin vapaasti hengittävään 4,2-litraiseen kasiin, jonka evoluutioversiota hyödynnettiin myös nykyistä edellisessä RS 4:ssä. Siinä potkua oli jo 450 heppaa, mutta vääntöä ei ollut käytettävissä turbokoneiden tapaan. Niinpä viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyssä viimeisimmässä RS 4:sä luotetaan jälleen turbovoimaan, jonka pitäisi tuoda mukanaan myös pienempi kulutus.


Audin uusinta sporttifarkkua vauhdittaa 2,9-litrainen tupla-ahdettu V6, jossa on yhtä paljon heppoja kuin edeltäjässään. Vääntö on kuitenkin kasvanut 430 newtonmetristä tasan 600 newtonin lukemaan, ja lisäksi se on käytettävissä huomattavasti entistä matalammilla kierroksilla. Niinpä meno on haluttaessa mukavan letkeää, mutta maisemat vaihtuvat todella vilkkaasti nilkkaa suoristettaessa. RS 4 pinkaisee nollasta sataan vain karvan yli neljässä sekunnissa, ja 250 km/h:n huippunopeuden kohdalla peliin puuttuvan rajoittimen voi lisärahalla nostaa 280 km/h:n lukemaan.

Soundien osalta on kuitenkin tullut takapakkia edeltäjään verrattuna, koska ahdetusta kuutosesta on mahdotonta loihtia yhtä herkullisia ääniä kuin vaparikasista. Sama koskee myös pahimpiin kilpailijoihin kuuluvaa BMW M3:a, ja ainoastaan Mercedes-AMG:n C 63:ssa luotetaan edelleen kahdeksan pytyn voimaan. Audilla on kuitenkin todellinen ässä hihassaan Bemariin ja Mersuun verrattuna. Ne ovat nimittäin edelleen takavetoisia, kun taas rinkulamerkin sporttifarmarissa käytetään luonnollisesti quattro-nelivetoa.

Se tekee Audista joka kelille sopivan perheohjauksen, jonka ratin takana voi pitää myös hauskaa nelivedon takapainotteisen voimanjaon ansiosta. Ja autolla pääsee perille, vaikka lunta olisi satanut vähän enemmänkin. Tästä saatiin todiste, kun Auditography-sivusto vei Ingolstadtin uusimman sporttifarkun Puolan Zakopaneen, joka sijaitsee Tatra-vuoriston syleilyssä. Vaikka teitä ei ollut aurattu, Navarra Blue -värinen RS 4 eteni komeasti ja toimitti samalla lumiauran virkaa. Tässä siis jälleen uusi todiste siitä, että kaikki nopeat autot eivät ole epäkäytännöllisiä.