Oliko saksalaisilla autonvalmistajilla dieselkartelli – ainakin BMW kieltää osallisuutensa

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselautojen ympärillä ei ota laantuakseen. Monet suurkaupungit ovat jo ilmoittaneet ottavansa käyttöön dieseleitä koskevia rajoituksia, ja myös viranomaiset syynäävät nakuttajien todellisia päästöjä tarkemmin kuin koskaan ennen.

Nyt saksalaislehti Der Spiegel laittoi lisää vettä myllyyn. Julkaisu kertoi viime perjantaina varsin mielenkiintoisia tietoja, jotka asettavat saksalaisten autonvalmistajien toimet melkoisen kyseenalaiseen valoon. Lehti oli saanut nimittäin käsiinsä kirjeen, jonka Volkswagen oli lähettänyt Saksan kilpailuviranomaisille. VW-konsernin kirjeestä kävi ilmi, että Audi, VW, BMW, Mercedes-Benz ja Porsche olivat muodostaneet alun perin jo 1990-luvulla kartellin, joka sopi keskenään päästöjä kontrolloivien laitteiden ominaisuuksista ja hinnoista.

Saksalaislehti arvelee, että kyseessä saattaa olla jopa yksi suurimmista kartelleista maan taloushistoriassa. Lehden mukaan autonvalmistajat päättivät keskenään dieselmoottoreiden päästöjä puhdistavien AdBlue-tankkien koosta. Niistä tehtiin kustannusten säästämiseksi niin pieniä, että urealiuoksen määrä ei riittänyt pakokaasujen puhdistamiseksi tarpeeksi kattavasti.


BMW ehti ensimmäisenä autonvalmistajana kieltämään nämä syytökset. Baijerilaiset myöntävät kyllä, että automerkkien työntekijät keskustelivat aiheesta keskenään, mutta aiheena oli kuulemma Euroopassa tarvittava tankkausinfrastruktuuri eikä itse tankkien koko. Lisäksi BMW korostaa, että sen dieseleitä ei ole joistakin kilpailijoista poiketen manipuloitu ja että ne ovat täysin lakipykälien mukaisia SCR-teknologian sekä typen oksideja varastoivien katalysaattorien myötä.

BMW:n Euro 6 -päästömääräykset täyttävät dieselit eivät tarvitse softapäivitystä ja niiden AdBlue-tankit ovat kuulemma riittävän kokoiset. Baijerilaismerkki kutsuu kuitenkin takaisin kaikki Euro 5 -dieselinsä Euroopan markkinoilla. Niille tehdään vapaaehtoinen päivitys, jonka pitäisi kohentaa moottoreiden toimintaa. Myös pahimmat kilpailijat Mercedes-Benz ja Audi ovat jo ryhtyneet vastaaviin toimenpiteisiin. Mersu on kutsumassa takaisin yli kolme miljoonaa nakuttajaa, kun taas Ingolstadtin rinkulamerkki aikoo päivittää noin 850 000 dieselautoa.