Onko Citroen BX tulevaisuuden klassikko? Jenkeissä pyydetään jo 11,000 dollaria!

Jos Yhdysvalloissa törmää Citroenin myynti-ilmoitukseen on se aina jonkinasteinen erikoisuus. Kun kaupan on vieläpä 80-luvun laatikkomuotoilun ilmentymä BX voidaan jo puhua sikäläisestä huippuharvinaisuudesta. Kuviemme auto oli kaupan jokin aika sitten rapakon takana 11,000 dollarin, eli noin 9,800 euron hintaan. Suomalainen autonostaja voisi ähkiä pelon- ja vihansekaista itkuröhönaurua moisesta hintapyynnöstä meidän leveysasteilla, mutta keskivertoamerikkalaiselle kyseessä on varsin eksoottinen tuttavuus. Tätä ei himmennä edes tieto mallin huimasta tuotantomäärästä, joka oli hieman yli 2,3 miljoonaa valmistettua BX:ää.

Myyntiyksilö on vuosimallin 1989 91-heppainen 16 TS –versio, jossa ei ole sinänsä mitään poikkeuksellista lisäarvoa tuovaa. BX tuli tuotantoon jo vuonna 1982 korvaten jo kovin 70-lukulaisen näköisen GS-mallin. BX:n muotoili itse Bertonen Marcello Gandini, ja sen ulkomuoto pohjautui miehen aikaisempiin tulkintoihin mm. Reliant FW 11 ja Volvon Tundra -konseptiautosta. Mekaanisesti se jakoi alustansa Peugeot 405:n kanssa, sillä olihan Peugeot ostanut Citroenin vuonna 1976. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään vähempiarvoinen Peugeotin ylijäämämalli. BX oli huomattavasti persoonallisemmin muotoiltu, siinä käytettiin rohkeasti muovisia korinosia, sekä tietenkin aikansa Citroeneille tunnusomaista kaasunestejousitusta.


Myyntiyksilössä on viisivaihteinen manuaalilaatikko, sekä levyjarrut kaikissa renkaissa. Vuonna 1986 BX-mallit saivat kasvojenkohotuksen, johon myös tämä -89 BX kuuluu. Tuolloin erityisesti ohjaamon ”citikkamaisuutta” tavanomaistettiin enemmän Peugeot-tyyliseksi, mikä tarkoitti kojelaudan erikoisuudentavoittelun muuttumista tylsemmän näköiseksi. Myyntiauto on perussiistissä 80-luvun auton kunnossa, ja tässä BX:ässä ovat penkit, merkit ja spoileri kalliimmasta GTi-mallista. Joku voisi luonnehtia penkkejä Peugeotin 205 –tyyppisiksi, mikä ei enää olekaan yhtään hullumpi juttu.

Ilmoituksessa myyjä oli vieläpä kuvannut kameralla kuinka BX nousee ja laskeutuu jousituksensa turvin. Ei muuten ollenkaan hullumpi tapa videokuvata autoaan myös tyhjäkäymässä, tai muutoin esitellä sen toimintoja videolla – ainakin jos haluaa helpottaa autonsa myyntiä. Auton mittarissa on 168,000 kilometriä, ja se on katsastettu Yhdysvaltojen kilpiin. Kysymysmerkki jää kuitenkin ilmaan saiko myyjä koskaan huimaa hintapyyntöään edes Amerikan ihmemaassa? Entä miten asian laita on Suomessa? Nouseeko BX täällä koskaan alle tuhannen euron autosta halutuksi keräilyautoksi?