Onko Hyundain upouudessa hybridissä paha turvallisuusongelma – kaasupoljin ei toimi kunnolla?

Hyundai päätti haastaa Toyota Priuksen kunnolla ja kehitti sille suoran kilpailijan. IONIQ:iksi nimetty kulkupeli esiteltiin alkuvuodesta, ja Euroopan markkinoiden malli paljastettiin muutama viikko sitten Geneven autonäyttelyssä. IONIQ on maailman ensimmäinen auto, josta tulee tarjolle sekä täyssähköversio, pistokehybridi että tavallinen hybridi. Edistyksellisestä tekniikasta huolimatta korealaiset eivät ole lähteneet irrottelemaan muotoilun suhteen liiaksi, vaan IONIQ näyttää suhteellisen tavanomaiselta. Tästä voi olla etua kilpailtaessa Priuksen kanssa, koska Toyotan hybridimallin linjat ovat jo niin yliampuvat, että ne saattavat karkottaa jotkin ostajat Hyundain leiriin.

Euroopassa uutuusmallia saadaan vielä odotella kauppoihin, mutta auto on jo myynnissä Hyundain kotikonnuilla Etelä-Koreassa. Eräs ostaja koki auton kanssa erittäin epämiellyttävän yllätyksen, kun hybridi-IONIQ ei vastannutkaan kaasupolkimen painallukseen ylämäessä, vaan lähti valumaan taaksepäin. Tapaus haluttiin toistaa, ja niinpä paikalle kutsuttiin kuvausryhmä.

Jutun loppuun linkitetystä videosta näkyy, kuinka sama ongelma saatiin toistettua myös kuvausryhmän kanssa parkkihallin rampissa. Normaalisti automaattivaihteisen auton ei pitäisi lähteä rullaamaan tällaisessa tilanteessa taaksepäin, mutta Hyundain hybridi valui jonkin aikaa alamäkeen, kunnes kuski painoi jarrua ja auto pysähtyi. Koreankielisen videon puheosuuksista on paha sanoa mitään, mutta Carscoops-sivustolla eräs lukija on kommentoinut asiaa.


Hänen mukaansa Hyundai ei tiennyt ongelmasta ennen kuin video julkaistiin. Korealaismerkki tutki asiaa ja kutsui jo valmistetut autot takaisin. Ongelma saatiin kuulemma poistettua softapäivityksellä, mutta joidenkin lähteiden mukaan Hyundain kaksoiskytkinvaihteiston mäkilähtöavustimessa on edelleen vikaa erityisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen. Videolla kritisoitiin auton laatua muutenkin, koska kyseisen yksilön valkoisessa maalissa oli sävyeroja korin eri osissa.

Korealaisostajat ovat kaasupoljinongelmasta huolissaan ilmeisesti senkin vuoksi, koska Kian tulevassa Nirossa käytetään samaa voimanlähdetekniikkaa kuin IONIQ:issa. Suomeen nämä hybridimallit ovat tulossa vasta myöhemmin, joten toivottavasti ongelmat on saatu ratkaistua siihen mennessä. IONIQ:in tavallinen hybridi ja sähköversio saadaan Suomessa myyntiin vielä tämän vuoden aikana, mutta pistokehybridi tulee kauppoihin vasta ensi keväänä.