Onko tämä Adolf Hitlerin –aikainen KdF-Wagen maailman kallein Kupla-Volkkari?

Yleensä ottaen asiat tahtovat mennä niin, että mitä vanhempi jokin asia on, sitä arvokkaampi ja keräillympi se myös on. Vanhimmat esineet katoavat ja tuhoutuvat aikojen saatossa, joten jäljelle jäävät ”selviytyjät” ovat siten harvinaisia. Otetaan nyt vaikka Ming-dynastian aikainen vaasi, Fabergén kultamuna tai Adolf Hitlerin lempilapsi, eli koko kansan Kupla-Volkkari.

Jos tarkkoja ollaan, niin juttumme auto ei ole ”Kupla” siinä mielessä kun myöhemmät jälkipolvet sen mieltävät. Tämä vuosimallin 1943 KdF-Wagen on aito Hitlerin-aikainen auto, mikä tekee siitä varsin mielenkiintoisen säilymäihmeen. Autonhan suunnitteli alun perin Erwin Komenda Ferdinand Porschen alaisuudessa jo 30-luvulla. Auton pääpiru oli kuitenkin itse Adolf Hitler, joka halusi autoistaa Kolmannen valtakunnan edullisella kansanautolla. Ensimmäisen mallisarjan autoja alettiin valmistaa vuonna 1937, mutta kunnollinen sarjatuotanto käynnistyi vasta sodan jälkeen 1945.


Sodan aikana esi-Kuplia ehdittiin valmistaa joitain satoja lähinnä Hitlerin lähipiirin käyttöön. Näistä luonnollisesti suurin osa tuhoutui toisen maailmansodan melskeissä. Sodan aikaisia tai sitä vanhempia KdF-Wageneita on niin vähän jäljellä, että auton arvo tässä kunnossa liikkuu 275.000 ja 350.000 dollarin haarukassa. Hinta on kaukana auton alkuperäisestä ajatuksesta, joka oli kuljettaa arjalainen perhe edullisesti ja luotettavasi määränpäähänsä. Auton valmistuttua kesäkuussa 1943, se toimitettiin Saksan punaisen ristin silloiselle johtajalle Berliiniin. Jonkun korkeamman voiman suojelemana auto selviytyi pommituksista näihin päiviin saakka.

Auto kulkeutui 2000-luvulla Puolasta Kupla-keräilijän kokoelmiin, joka entisöi auton uutta vastaavaan kuntoon hyödyntäen monia aitoja vanhoja KdF-Wagenin osia. Sittemmin auto kulkeutui Yhdysvaltoihin Pohjois-Carolinaan. Vaikka auto edustaa 40-luvun alkua, on se hämmentävän samanlainen kuin myöhempienkin vuosikymmenien Kupla-Volkkarit. Suunnittelu on pysynyt minimalistisena, mikä ei yhtään hillinnyt autoa myöhemmin kohdannutta räjähdysmäistä suosiota. Volkkarin isä Hitler tuntui tietävän tarkkaan jo 30-luvulla kansalaisten mieltymyksen autoilun suhteen.