Onko tämä oikeasti tuotantoauto – konseptimainen Honda e on yksi Frankfurtin tähdistä

Hondan muotoilu on ollut viime vuosina pahasti hukassa. Pahasti överiksi vedettyjen linjojen sekamelska ei ole ollut ainakaan eurooppalaisasiakkaiden makuun, ja niinpä japsimerkin myyntikäyrät ovat osoittaneet alaspäin vanhalla mantereella. Toivoa paremmasta nähtiin kuitenkin kahden vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Yleisön ihmeteltäväksi tuotiin Urban EV -niminen sähkökonsepti, jonka muodot olivat ilahduttavan puhdaslinjaiset. Futuristisen oloisessa tutkielmassa oli myös retrohenkisiä kaikuja Hondan 1960-luvun pikkuautoista ja ensimmäisen sukupolven Civicistä.

Konseptiauto sai niin positiivisen vastaanoton, että sille näytettiin pikavauhtia vihreää valoa tuotantoon. Tuotantomallista saatiin esimakua jo keväällä Geneven autonäyttelyssä, jossa oli esillä lähes valmis sähkö-Honda. Lopullinen tuotantoauto lanseerattiin tämänvuotisessa Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa se oli varsinainen yleisömagneetti jo pressipäivinä. Tämänvuotisen show’n suurimmat tähdet ovat sähköautoja, joten Honda e:ksi nimetty uutuus sopii hyvin joukkoon.


Ensimmäinen ajatus Hondaa lähestyessä on se, että voiko tämä oikeasti olla lopullinen sarjatuotantoauto. Konseptin kaksi ovea ovat vaihtuneet neljään ja linjoja on muutenkin hienosäädetty, mutta e on edelleen kuin kadulle eksynyt prototyyppi. Auton nokkaa ja perää koristavat futuristisen näköiset mustat paneelit, jotka nähtiin jo tutkielmassa. Pyöreät ledivalot loistavat sympaattisesti paneelien kulmista, ja latausluukku on sijoitettu keskelle nokkapeltiä. Konseptifiilistä lisäävät myös sivulasit, jotka istuvat lähes saumattomasti koriin ilman ulospäin näkyviä tiivistelistoja.

Ovenkahvat on upotettu kylkiin mm. Teslan tapaan, ja ne kääntyvät esiin tarvittaessa. Ratkaisu tekee e:stä entistäkin puhdaslinjaisemman, mutta kahvojen toimivuus talviolosuhteissa jää vielä nähtäväksi. Lisäksi sivupeilit on korvattu kameroilla samaan tyyliin kuin Audi e-tronissa, mutta Hondassa kamerat kuuluvat jo vakiovarustukseen. Samaa tekniikkaa on hyödynnetty myös taustapeilissä, jonka paikalla komeilee kuvaruutu.

Sisään astuttaessa huomaa, että Hondan uutuus on tilaa säästävästä sähkötekniikasta huolimatta pikkuautoluokan edustaja. Eteen mahtuu mukavasti istumaan, mutta takapenkin ja tavaratilan suhteen mittojen asettamat rajat alkavat tulla vastaan. Laatuvaikutelma on sen sijaan kaikkea muuta kuin pikkuautoluokkaa. Sisustan muovit vaikuttavat korkeatasoisilta, ja kangasta on riittänyt penkkien lisäksi myös oviverhoiluihin. Autossa on jopa vanhat hyvät ajat mieleen tuovia puukoristeita.

Kuskin paikalle istuminen on kuitenkin varsinainen hyppy tulevaisuuteen. Silmien edessä komeilee lähes koko kojelaudan levyinen näyttö, joka koostuu viidestä erillisestä ruudusta. Niistä isoimmat ovat kaksi 12,3-tuumaista kosketusnäyttöä, jotka tarjoavat omat säätömahdollisuutensa sekä kuljettajalle että etumatkustajalle. Futuristista näkymää täydentävät vielä sivupeilikameroiden kuvaa näyttävät ruudut. Niiden käyttö perinteisten peilien sijasta vaatii varmasti tottumista, koska perspektiivi on erilainen. Sama koskee monien muidenkin toimintojen käyttämistä kosketusnäyttöjen kautta, mutta onneksi e:hen on jätetty muutama perinteinen nappikin.

Tarjolla on myös älypuhelinsovellus, joka mahdollistaa auton monien toimintojen käyttämisen etänä. Niinpä esimerkiksi akkujen varaustilaa voi tarkkailla puhelimella, ja sen avulla onnistuu myös ovien lukitseminen ja avaaminen. Honda e on Frankfurtin toisen sähköautouutuuden, eli VW ID.3:n tavoin takamoottorinen ja -vetoinen. Perusversiota vauhdittaa 136 hevosvoimaa luovuttava sähkömoottori, kun taas tehokkaammassa mallissa on 154 heppaa ja 315 newtonin maksimivääntö. Niiden turvin sähköpikkuauto kiihtyy noin kahdeksassa sekunnissa nollasta sataan, ja meno tuntuu varmasti vielä paljon ripeämmältä sähkömoottorin välittömän voimantuoton ansiosta.

Akkupaketin kapasiteetti on puolestaan 35,5 kWh, ja se on Hondan mukaan yksi luokkansa kompakteimmista ratkaisuista. Valitettavasti myös toimintasäde on turhan kompakti, koska autolla pääsee parhaimmillaan vain noin 220 kilometriä yhdellä latauksella. Pikalaturilla akut saa kuitenkin 80-prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa. Toimintamatkan pitäisi riittää kaupunkikäyttöön, jossa e:llä lienee hauska pujotella takavedon ja tarkan ohjauksen ansiosta.

Saksassa e:n perusmallin hinta jää juuri alle 30 000 euron maagisen rajan, joten nollapäästöinen sähköauto ei voi olla Suomessakaan paljon kalliimpi. Ensimmäisillä markkina-alueilla e:n rattiin pääsee ensi kesänä, mutta Suomessa auto nähdään vasta vuoden 2021 alussa.