Onko tässä aidoin uusi M-Bemari – M2 CS yhdistää 450-heppaisen tuplaturbokuutosen manuaalivaihteistoon

BMW:n M-malleissa oli takavuosina aivan oma taikansa, mutta viime aikoina niiden ainutlaatuisuus on alkanut karista pahan kerran. Tämä johtuu mm. malliston laajenemisesta erilaisten katumaasturien suuntaan, jotka eivät enää eroa tarpeeksi vastaavalla reseptillä leivotuista kilpailijoistaan tai astetta kesymmistä M Performance -malleista. Lisäksi yhä useampi M-auto on muuttunut aiempaa painavammaksi ja nelivetoiseksi, mikä ei ole ollut puritaanien mieleen.

Niinpä monissa julkaisuissa on hehkutettu, että M-malliston pienin ja edullisin auto on itse asiassa koko valikoiman puhdasverisin ja hauskin tapaus. Tämä auto on 2-sarjan coupén pohjalta tehty M2, joka jakaa perusrakenteensa jo tuotannosta poistuneen viimeisen takavetoisen 1-sarjan kanssa. M2:n pellin alla murisi aluksi yhdellä turbolla ryyditetty 370-heppainen kolmilitrainen suora kuutonen, kunnes auto sai viime vuoden kevyen faceliftin yhteydessä uuden voimanlähteen ja nimen.


Tätä nykyä M-valikoiman aloitusmalli tunnetaan M2 Competitionina, ja autoa vauhdittaa M3- ja M4- isoveljistä lainattu tuplaturbomylly. Siitä irtoavat 410 hevosvoimaa ja 550 newtonmetrin maksimivääntö kiidättävät kompaktin takavetoisen coupén parhaimmillaan 4,2 sekunnissa nollasta sataan. M2-valikoima ei kuitenkaan jää tähän, koska BMW on työstänyt jo pitkään nykysukupolven joutsenlauluksi jäävää CS-huippuversiota. Sen ensimmäiset kuvat ja tiedot vuosivat nyt julkisuuteen hitusen ennen virallista esittelyä.

CS:ssä hyödynnetään samaa kolmilitraista tuplaturbokuutosta kuin perustason Competitionissa. Maksimivääntökin on identtinen, mutta huipputeho on kasvanut 450 hevosvoiman tasalukemaan. Koneen jatkona on vakiona perinnetietoisten suuresti arvostama ja kohta katoavaan kansanperinteeseen kuuluva kuusipykäläinen manuaalilaatikko. Sillä varustettuna CS pinkaisee nollasta sataan hitusen yli neljässä sekunnissa, kun taas lisävarustelistalta löytyvä kaksoiskytkinautomaatti viilaa ajasta vielä pari sekunnin kymmenystä pois.

CS:n alakerrasta löytyy mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu M-alusta, jota on hienosäädetty entistä sporttisemmaksi. Samaa voidaan sanoa pakoputkistosta, jonka sähköisesti ohjattujen läppien pitäisi vapauttaa ilmoille entusiastien arvostamat sulosävelet soundeja vaimentavasta hiukkassuodattimesta huolimatta. Lisäksi auton painoa on onnistuttu laskemaan jonkin verran hiilikuitudieetin myötä. Tästä kevytmateriaalista valmistettuihin osiin kuuluvat mm. konepelti, katto, etusplitteri, takaspoileri, takapuskurin diffuusori ja peilinkotelot.

Ulkoa uutuuden tunnistaa mm. hiilikuituisen konepellin pahkasta ja ilmanottoaukosta sekä entistä kevyemmän oloisista vanteista. Sisällä on puolestaan hyödynnetty nahan ja alcantaran yhdistelmää, jota on piristetty kontrastiompeleilla ja M-raitojen värisillä koristeilla mm. etuniskatuissa. Sisätilojen herkkuihin lukeutuvat myös alcantara-kehäinen ratti, ovien hiilikuituiset sisäkahvat ja kojelaudan CS-logo. Uutuuden tuotantomäärä rajoitetaan kuulemma vain 2200 yksilöön, joten M2 CS on keräilyharvinaisuus jo syntyessään.