Onko tässä alkuperäisen VW Golf GTI:n todellinen seuraaja?

Kuplasta ja muista vanhoillisista takamoottoriautoista tunnettu Volkswagen lähti aivan uusille urille 1970-luvun puolessavälissä, kun etuvetoinen ja -moottorinen Golf esiteltiin. Tehtaan insinöörit kehittivät johdolta salassa myös Golfin sporttiversion, joka sai lopulta hyväksynnän tuotantoon. Ensimmäinen Golf GTI tuli markkinoille vuonna 1976, ja loppu on historiaa.

GTI-Golf on ehtinyt jo seitsemänteen sukupolveensa, jolla ei ole etuvedon ja nimen lisäksi juuri mitään yhteistä esi-isänsä kanssa. Golf on paisunut kooltaan ja painoltaan aivan eri sarjaan, mutta toki tehokin on kasvanut huimasti. Silti ensimmäisen GTI:n kevyt ajofiilis on haihtunut savuna ilmaan vuosien mittaan. VW:n nykymallistosta miniauto up! yltää lähimmäksi ykköskorisen Golfin massaa, mutta siitä ei ole ollut tarjolla minkäänlaista sporttimallia.


Nyt puute korjaantuu, kun Volkswagen esittelee up! GTI:n Itävallan Wörtherseen rannalla järjestettävässä perinteisessä GTI-tapahtumassa. Uutta pikku-GTI:tä vauhdittaa litran kokoinen kolmisylinterinen bensaturbo, josta irtoaa 115 heppaa ja 230 newtonin huippuvääntö. Alkuperäisessä Golf GTI:ssä oli 110 hevosvoimaa, mutta vääntöä oli niukemmin vaparikoneen vuoksi. Up! GTI painaa nykyautoksi keveät 997 kiloa, kun taas klassikko-GTI:n massa oli 810 kiloa.

Suorituskykykin on hyvin samaa tasoa. Uusi GTI pinkaisee nollasta sataan 8,8 sekunnissa, kun klassikolla meni samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään. Up! GTI kerää huippuja 197 km/h:n verran, kun taas vanha Golf GTI ylsi 182 km/h:n maksiminopeuteen. Ulkoa pikkusportin erottaa GTI-tyylin mukaisista raidoista, hunajakennoritilöistä ja 17-tuumaisista pyöristä punaisine jarrusatuloineen. Sivuhelmatkin ovat vähän tavallista muhkeammat, alusta on 15 milliä perusmalleja matalampi, ja kattospoileri viimeistelee sporttisen vaikutelman.

Sisällä on GTI-perinteeseen kuuluvaa ruutukuosia, ja ratti on litistetty urheilullisesti alareunastaan. Wörtherseellä esiteltävä auto on muuten vielä virallisesti konsepti, mutta se lienee lähes identtinen ensi vuoden alussa lanseerattavan tuotantoversion kanssa. Toivottavasti uusi pikku-GTI rantautuu myös Suomeen asti, koska se olisi todella tervetullut lisä pikkusporttien valikoimaan.