Onko tässä Geneven näyttelyn kaunein auto? Katso ensimmäiset kuvat uudesta Aston Martin DB11:stä

Aston Martin on yksi brittien legendaarisimmista automerkeistä. Maine on luotu vuosikymmenien mittaan valmistetuilla hienoilla GT- ja urheiluautoilla, mutta todelliseen kuuluisuuteen merkin on nostanut eräs salainen agentti, joka tunnetaan paremmin James Bondina. Hän käytti Aston Martin DB5:tä työsuhdeautonaan ensimmäisen kerran vuoden 1964 Goldfinger-leffassa, ja 007:n kiihkeä suhde brittimerkkiin on jatkunut pieniä katkoja lukuun ottamatta näihin päiviin asti.

Viimeisessä Spectre-spektaakkelissa Bond jahtasi pahiksia erikoisvalmistetulla Aston Martin DB10:llä, jota valmistettiin vain pieni erä elokuvakäyttöön. Astonin 2+2-paikkainen GT-auto DB9 on ehtinyt jo reilun 10 vuoden ikään, joten sen korvaajaa on odoteltu jo kovasti. DB9:n seuraajan nimeksi tulee DB11 Bondin auton jalanjäljillä, ja siitä on jo vuotanut julkisuuteen muutama epätarkka otos sekä Aston Martinin virallisia tiiserikuvia. Nyt auton kuvat tulivat julki koko komeudessaan päivää ennen Geneven autonäyttelyn avajaisia.

Aston_2


DB11 seuraa mittasuhteidensa osalta klassisia esikuviaan, mutta se on myös virkistävän moderni moniin viime aikoihin Astoneihin verrattuna. Etuvalojen yläreunassa on aggressiivista ilmettä luova taitos, ja maski on kallistettu hieman taaksepäin klassisen haikeulatyylin mukaisesti. Etulokasuojien kidukset sulautuvat etupyöränaukkojen takareunoihin samaan tyyliin kuin Aston Martinin Vulcan-nimisessä rataspesiaalissa, ja kattopilarit ovat jännästi hopeanväriset. Tämäkin ratkaisu on nähty jo aiemmin Astonin DBX-katumaasturikonseptissa. Takasivulasit taittuvat korilinjasta sisäänpäin hieman samaan tyyliin kuin monissa Ferrareissa, ja kattopilarit ”katkeavat” sekä edessä että takana mustaan raitaan. Myös James Bondin DB10:ssä nähtiin sama muotoilukikka A-pilarien osalta.

Yhteneväisyydet Bondin viimeisimpään menopeliin eivät pääty tähän, koska uudessa DB11:ssä on lisäksi lähes identtiset vanteet Spectre-auton kanssa. DB11 erottuu takapäänsäkin osalta todella selvästi edeltäjästään, koska C:n muotoiset takavalot on nostettu aivan takaluukun yläreunan tasolle, ja itse luukun kannessa näyttäisi olevan integroitu spoileri. Se nousee todennäköisesti automaattisesti ylös, kun vauhti on kasvanut tarpeeksi suureksi. Takapuskurin alareunassa on myös iso musta alue, jonka alareunassa on pienempi diffuusori. Sisustasta ei ole vielä saatu otoksia julkisuuteen, mutta aiempien salavalokuvien perusteella DB11:n sisätiloissa käytetään monia Mercedes-Benzin komponentteja. Merkit tekevät yhteistyötä, joten Aston Martin nousee Mersun tekniikan myötä varmasti kertaheitolla nykyaikaan mm. tietoviihdejärjestelmän osalta. Toivottavasti ainutlaatuinen brittityyli ei kuitenkaan kärsi tästä liiaksi.

Aston_3

DB11:ssä käytetään aivan uutta 5,2-litraista tuplaturbo-V12:ta, josta irtoaa noin 600 heppaa. Myös Aston Martinin vapaasti hengittävä kaksitoistasylinterinen siirtyy siis vähitellen historian lehdille, mutta tuplaturbokoneen kasvaneet teho- ja vääntölukemat helpottavat varmasti luopumisen tuskaa. DB11:een tulee myöhemmin tarjolle pienempikin moottorivaihtoehto, joka on todennäköisesti nelilitrainen tupla-ahdettu veekasi. Se on peräisin Mercedes-AMG:ltä, mutta konetta säädetään toki paremmin Aston Martinin tyyliin sopivaksi. Astonin uutuuden sisäkuvat ja tarkemmat tekniset tiedot saadaan julkisuuteen viimeistään huomenna.

Aston_4