Onko tässä kaikkien aikojen sleeper – lähes vakion näköinen Audi S4 yltää puolen mailin matkalla 318 km/h:n huippuihin 1250 hepan turvin

Ensimmäisen sukupolven Audi A4 esiteltiin 80:n manttelinperijäksi vuonna 1994, ja S4-sporttiversio seurasi perässä kolmisen vuotta myöhemmin. S4 oli ulkoisesti hyvin hillitty rinkulamerkin S-mallien parhaiden perinteiden mukaisesti, mutta pellin alla oli mukavasti puhtia. S4:ää vauhditti 2,7-litrainen tuplaturbo-V6, josta irrotettiin Euroopan markkinoilla 265 hevosvoimaa ja 400 newtonin huippuvääntö. Atlantin toisella puolella piti tyytyä 250 heppaan ja 350 newtonmetriin, mutta ensimmäisen sukupolven S4 liikahti niidenkin voimin ripeästi.

Viralliseksi kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrottiin 5,6 sekuntia, ja huippunopeus oli rajoitettu tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Auto on siis melko nopea vielä nykypäivän standardeillakin, mutta lisä ei ole koskaan pahaksi. Useimmista S4:istä on kutiteltu esimerkiksi softavirityksillä vakiota enemmän tehoa, mutta harvan voimavaroja on kuitenkaan lähes viisinkertaistettu alkuperäiseen nähden.

Nyt nettiin bongattiin kuitenkin tällainen yksilö, joka osallistui Saksassa viime viikolla järjestettyyn Race1000-tapahtumaan. Siellä pääsi ajamaan suljetulla lentokentällä, jossa lähes vakion näköinen S4 pystyi näyttämään potentiaalinsa. Sitä on riittämiin, koska auton voimavarat kirjataan huimaan 1250 heppaan ja 1345 newtonin maksimivääntöön E85-kisabensalla.


Nämä numeroarvot mahdollistivat kovat lukemat myös lentokentällä. Audi ylsi nimittäin jo puolen mailin matkalla 318 km/h:n nopeuteen, mikä on melkoinen suoritus noin 800 metrin suoralla. Suurin osa moderneista hyperautoistakin jäisi ihmettelemään tämän ingolstadtilaisen takavaloja, joka on todellinen sleeper sanan parhaassa merkityksessä. S4:n erityisyyslaatuisuus erottuu vasta silloin, kun kuski polkaisee oikean pedaalin pohjaan.

Silloin pakoputkista alkaa puskea ulos liekkejä, ja pyörät yrittävät löytää lähes epätoivoisesti pitoa nelivedosta huolimatta. Katso oheiselta videolta, kuinka Ingolstadtin ihme ampaisee matkaan.