Onko tässä kaunein kompakti katumaasturi – vuonna 2021 debytoivan Alfa Romeo Tonalen kuvat vuosivat jo julkisuuteen

Alfa Romeolla tuntuu olevan enemmän henkiä kuin kissalla. Perinteikäs italialaismerkki on keikkunut vuosikymmenten mittaan useaan kertaan konkurssin partaalla, mutta aina se on noussut tai nostettu takaisin jaloilleen. Viimeisin ylösnousemus koettiin vuonna 2015, kun upouudelle takavetoiselle perusrakenteelle kehitetty Giulia esiteltiin. Hieman myöhemmin perässä seurasi samalle pohjalle tehty Stelvio-katumaasturi, joka on Giulian tapaan hieno auto ja yksi luokkansa sporttisimpia malleja.

Alfan myyntilukemat eivät ole lähtenyt tästä huolimatta nousuun, ja esimerkiksi viime vuonna ne jäivät vanhalla mantereella jopa saattohoidossa olevan Lancian taakse. Emokonserni FCA ei kuitenkaan luovuta tälläkään kertaa, vaan Alfa Romeon mallistoa laajennetaan mm. arvokkaalla urheilucoupélla ja kompaktiluokan katumaasturilla. SUV:sta saatiin esimakua jo keväisessä Geneven autonäyttelyssä, jonka parrasvaloihin tuotiin kuvankaunis konseptiauto.


Tonaleksi nimetty tutkielma lumosi näyttely-yleisön tuimalla katseellaan ja puhtailla linjoillaan, mutta etuvetoinen perusrakenne paistoi toki konseptissakin läpi. Auto sai sen verran positiivisen vastaanoton, että sille näytettiin pikavauhtia vihreää valoa tuotantoon. Päätös oli varsin looginen nykyisen katumaasturibuumin aikoina, ja tuotantomallin esittelyä odotellaan vuoden 2021 alkupuolelle. Tonalesta tulee samalla ensimmäinen Alfa, jota saa pistokehybridinä.

Tuotantoversion ulkonäköä ei tarvitse enää arvuutella, koska auton kuvat vuosivat jo nyt monille nettisivuille ilman minkäänlaista naamiointia. Otokset on ilmeisesti napattu Alfan sisäisessä tilaisuudessa, jossa uutuuden vierelle on tuotu vertailumielessä saman luokan edustajia Range Rover Evoquesta Nissan Qashqaihin. Tonalen tuotantomalli on pysynyt ilahduttavan uskollisena konseptille, ja esimerkiksi kattolinja näyttäisi olevan lähes identtinen tutkielman kanssa. Sama koskee myös etupuskuria, mutta katse ei ole enää aivan yhtä tuima.

Tämä johtuu siitä, että etuvalot ovat kasvaneet korkeutta tieliikenteen lainsäädännön ehdoilla. Myös konseptin keulalle ilmettä antaneet persoonalliset ledinauhat on ilmeisesti uhrattu sarjatuotannon alttarilla. Tonalen takapäätä koristaa tuotantoversiossakin takavalot yhdistävä ledinauha, joka sekin vaikuttaa hieman korkeammalta kuin tutkielmassa. Takapuskuri on puolestaan siirretty lähes sellaisenaan konseptista tuotantoon, mutta pakoputkenpäiden muotoja on sentään hienosäädetty.

Julkisuuteen vuosi myös sisäkuva, jonka väitetään olevan peräisin Tonalen tuotantomallista. Kojelaudan keskellä komeilee ”leijuvaa” mallia oleva kosketusnäyttö, ja mittaristo on täysin digitaalinen. Uudistuksiin lukeutuu myös mm. älypuhelimen langaton latausmahdollisuus, mutta muuten tyyli on hyvin samankaltaista kuin Stelvio-isoveljessä. Jäämme odottelemaan lisätietoja uutuudesta, jonka pitäisi toimia Alfan pelastajana. Historia toistaa siis taas kerran itseään.