Onko tässä Latvalan uusi siviilipeli – Toyota julkaisi ensimmäiset kuvat kuumasta Yariksesta ja pikkuauton faceliftistä

Toyota Yaris kuuluu jo pikkuautoluokan senioreihin. Auton nykysukupolvi esiteltiin yli viisi vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä, ja Yaris sai ensimmäisen faceliftin reilut kaksi vuotta sitten. Tuolloin Toyotan pikkuisesta tehtiin kyllä omaleimaisemman näköinen, mutta lopputulos ei ollut mikään estetiikan riemuvoitto.

Valmistaja on ehkä itsekin huomannut asian, koska Yaris saa nyt jo toisen kasvojenkohotuksen malli-ikänsä aikana. Toyotan Japanin haara julkaisi ensimmäiset kuvat kotimarkkinoillaan Vitz-nimellä tunnetun Yariksen viimeisestä versiosta, jossa on laitettu uusiksi sekä nokka että perä. Autosta on yritetty tehdä tuoreiden etu- ja takapuskureiden avulla entistä leveämmän näköinen, ja lopputulos näyttää ainakin onnistuneemmalta kuin nykymalli.


Myös valoissa on uutta designia, ja etuvalojen ledinauhat saavat jatkoa puskurissa olevista listanpätkistä. Takavalot ulottuvat nyt puolestaan takaluukun kannen puolellekin, ja rekisterikilven syvennyksen uudella muodolla yritetään korostaa aiempaa leveämpää olemusta. Lisäksi kaikkiin Japanin markkinoiden malleihin tulee vakioksi Toyota Safety Sense -turvapaketti, mutta Eurooppa-version varustelusta ei ole vielä tietoa.

Toyota julkaisi sen sijaan Euroopassa ensimmäiset kuvat uuden Yariksen hot hatch -mallista, joka paljastetaan koko komeudessaan maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Yariksen tehoversio on kolmiovinen, ja sen erottaa tavallisista pikku-Toyotoista mm. isompien pyörien, kookkaan takaspoilerin, sporttisen diffuusorin ja keskeltä perää pilkottavan ison putkenpään ansiosta. Lisäksi autossa on käytetty mustaa tehosteväriä ja näyttäviä teippauksia.

Ne luovat mielleyhtymiä uuteen WRC-Yarikseen, jolla Toyota palaa rallin MM-sarjaan ensi viikonloppuna Monte Carlossa pitkälti suomalaisvoimin. Rallitallin nimi on Gazoo Racing, joten samaa Gazoo-nimeä saatetaan käyttää myös katuautossa. Se on kilpurista poiketen etuvetoinen, mutta pellin alla puhisee sentään turbokone. Siitä irtoaa kuulemma vähintään 213 heppaa, eli ainakin VW Polo GTI ja Ford Fiesta ST jäävät altavastaajiksi tehojensa suhteen. Onkohan tässä siis Jari-Matti Latvalan, Juho Hännisen ja Esapekka Lapin uusi siviiliauto?