Onko tässä maailman kallein R34-korinen Nissan Skyline GT-R – ultraharvinainen Z-Tune on saanut vielä lisäpotkua entisöinnin jälkeen

Nissan Skyline tuli japanilaismerkin mallistoon 1960-luvulla Prince Motor Companyn kanssa tapahtuneen fuusion myötä. Skyline aloitti taipaleensa tavanomaisena neliovisena sedanina, mutta myöhemmin kulttimaineeseen noussut GT-R täydensi valikoimaa jo vuodesta 1969 lähtien. Vuosina 1999-2002 valmistettu R34-koppainen GT-R sai kunnian jäädä viimeiseksi Skyline-pohjaiseksi sporttitykiksi, koska seuraava R35-korinen GT-R suunniteltiin alusta alkaen omaksi mallikseen.

Skyline GT-R:stä tehtiin vuosien mittaan myös lukuisia erikoisversioista, joista kaikkein halutuin on R34 GT-R:n joutsenlauluksi jäänyt Z-Tune. Nissanin urheiludivisioona Nismo halusi lähettää R34:n tyylillä eläkkeelle, mutta valitettavasti Z-Tunelle näytettiin vihreää valoa tuotantoon liian myöhään. R34-korisen GT-R:n valmistus oli ehtinyt päättyä vuonna 2003, joten Nismon piti hankkia käytettyjä yksilöitä Z-Tunejen rakentamiseksi.

Kohteiksi valikoitui 12 kappaletta R34-korisen GT-R:n V-Spec-malleja, joista jokaisen mittarissa oli alle 29 000 kilometrin ajomäärä. Nämä autot muutettiin Z-Tuneiksi, ja lisäksi seitsemän asiakasta vei oman GT-R:nsä Nismolle Z-Tune-konversiota varten. Autoja valmistui siis yhteensä ainoastaan 19 kappaletta, joista kaksi oli prototyyppejä. Nismo teki muutoksia sekä ulkokuoreen että tekniikkaan, mutta tärkeimmät asiat tapahtuivat konepellin alla.


RB26DETT-nimellä tunnetun tuplaturbokuutosen iskutilavuus suurennettiin 2,8 litraan, ja mylly sai myös mm. uudet ahtimet. Nismo ilmoitti huipputehoksi tasan 500 hevosvoimaa, ja myös suorituskyvystä annettiin kovia lupauksia. Satasen nopeuden kerrottiin olevan taulussa vain 3,8 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitettiin yli 327 km/h. Varttimailin ajaksi luvattiin puolestaan lähes uskomattomalta kuulostavat 10,067 sekuntia.

Kaikki Z-Tunet saivat metallihopean ulkovärin lukuun ottamatta viimeiseksi jäänyttä autoa, joka maalattiin Midnight Purple III -nimisellä sävyllä. Yksi hopeanvärisistä yksilöistä entisöitiin äskettäin perusteellisesti Japanissa, ja koriin suihkittiin samalla kyseinen keskiyön violetin mukaan nimetty väri. Auto majailee nykyään Australian Melbournessa, ja se on takuuvarmasti yksi maailman arvokkaimmista R34-korisista GT-R:istä. Nissanin hinnaksi on nimittäin arvioitu reilusti yli puoli miljoonaa dollaria, joten kyseessä ei ole ihan perusjapsi. Skylineä on myös tuunattu kevyesti auton harvinaisuudesta huolimatta, ja hiljattain tehdyssä dynovedossa pyöriltä irtosi mukavat 477 heppaa.