Onko tässä maailman kammottavin Toyota MR2? ”Ferrari F40 limusiini” kätkee sisuksiinsa Toyotan tekniikan.

Ferrari F40 on italialaisen autoteollisuuden suuria ikoneita. Tämä upean terävillä ja maskuliinisilla linjoilla muotoiltu 80-luvun siviilikäyttöön tehty kilpa-auto kätkee sisuksiinsa 2.9-litraisen tuplaturbo-V8:n. Autoa pidetään yhtenä kaikkien aikojen superautoista, jolle itse autotehtaan perustajaisä Enzo Ferrari antoi kaikkien aikojen viimeisenä Ferrarina siunauksen kuolinvuoteeltaan.

Paljoa ei ole tämä kunniallinen historia painanut sille japanilaistaholle, joka on valmistanut kyseisen auton käsittämättömän limusiiniversion. Ferrarille on ollut kauhistus myydä japanilaisille liikemiehille sinisiä Ferrareita keltaisella sisustalla, mutta tämä tutkielma saisi jo itse Enzonkin ulisemaan ja kieriskelemään hautamausoleumissaan.


Luojalle kiitos alkuperäistä F40:tä ei ole tuhottu tämän kapistuksen tähden. Auto pohjautuu venytettyyn takamoottoriseen Toyota MR2 pikkusporttiin. Pitkänläntää limoa kyyditsee Tojon alkuperäinen 1.6-litrainen motti, joten kyseessä on suorituskyvyltään lähinnä F40:n irvikuva. Auton mukavuusvarusteisiin luetellaan neljä nahkaista kuppi-istuinta, ilmastointi ja tekniikan viimeisenä edistysaskeleena oikein CD-soitin. Lista on kuin jonkun rasvatukkaisen ähtäriläisen autojobbarin myyntipuheesta.

Itse Ferrari ilahtui vekottimesta siinä määrin, että uhkasi rakentajaa lakituvalla. Jos unohtaa mistä autosta on olevinaan kyse, niin itse asiassa teos ei ole enää kovin paha. Ainakin toistensa kopioiden näköisten konservatiivisten mustien ja valkoisten limojen maailmassa räikeänpunainen pidennetty ”F40” puhaltaa kuin raikas merituuli. Voi teitä japanilaisia höpönassuja.