Onko tässä maailman kaunein katumaasturi – Range Rover Velar on kuin kadulle eksynyt konseptiauto

Intialaisen Tatan omistuksessa oleva Jaguar Land Rover on vyöryttänyt viime vuosina melkoisen määrän uutuuksia markkinoille. Range Roverin myyntimäärät moninkertaistuivat viitisen vuotta sitten markkinoille tulleen Evoquen myötä, joka oli premium-kategorian maasturimerkille aivan uusi aluevaltaus. Pieninkään Range ei ole halpa, mutta se painii kuitenkin aivan eri hintaluokassa kuin luksusluokan Sport tai vieläkin arvokkaampi iso Range.

Evoquen ja Sportin välissä on kuitenkin ammottanut melkoinen aukko Range Roverin mallistossa, ja sitä paikkaamaan on nyt kehitetty upouusi Velar. Brittimerkin uutuus on saanut nimensä alkuperäisen Rangen varhaiselta prototyypiltä, ja auto esitellään ensi viikolla ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Muotoilu on aina makuasia, mutta Velarin linjoja on pakko kehua. Uusi Range on niin aistikkaan tyylikäs ilmestys, että se näyttää lähes tuotantoon päässeeltä konseptiautolta.


Velar on noin 4,8 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja reilut 1,6 metriä korkea. Vajaan 2,9 metrin akseliväli ja alumiininen perusrakenne ovat samat kuin sisarmalli Jaguar F-Pacessa, eli uusi Range sijoittuu mitoiltaan BMW X4:n ja X6:n väliin. Tavaratilan vetoisuus on jo perusasennossa mukavat 632 litraa, ja ruuma kasvaa 1731 litraan takapenkin selkänojat kaatamalla. Myös matkustajien tiloja mainostetaan erinomaisiksi.


Velar asettuu hinnoiltaankin Evoquen sekä Sportin väliin, jolloin kilpailijoiden joukkoon voi laskea edellä mainittujen Bemareiden ohella esimerkiksi Porsche Macanin. Lisäksi Range haastaa mm. Mersun coupé-kattoiset katumaasturit, eli GLC ja GLE Coupén. Velarissa on selvää sukunäköä muiden Range Roverien kanssa, mutta vinompi kattolinja, piilotetut ovenkahvat ja dramaattisemmat mittasuhteet saavat uutuuden näyttämään selvästi omaleimaisemmalta.

Sisälläkin on sisarmalleista tuttua tyyliä, mutta sitä on kehitetty vielä modernimpaan suuntaan. Keskikonsolissa komeilee kaksi superleveää 10-tuumaista kosketusnäyttöä, jotka minimoivat perinteisten nappien tarpeen. Alemman ruudun yhteyteen on kuitenkin jätetty kolme nappia ilmastoinnin säätöjä varten. Land Roverin uusi tietoviihdejärjestelmä on nimeltään Touch Pro Duo, ja systeemi mahdollistaa esimerkiksi huippunopean ethernet-yhteyden.

Muita kohokohtia ovat matriisilasertekniikkaa hyödyntävät ajovalot, eleohjauksella toimiva sähkötoiminen takaluukun kansi ja 12,3-tuumainen virtuaalinen mittaristo. Euroopassa Velarin pellin alle saa 180- ja 240-hevosvoimaiset tehoversiot kaksilitraisesta nelosdieselistä, 300-heppaisen V6-nakuttajan sekä kaksi bensakonetta, eli 250-hevosvoimaisen kaksilitraisen myllyn ja 380-heppaisen kolmilitraisen V6:n. Myöhemmin valikoima voi täydentyä vielä sporttisella SVR-versiolla, jota saattaa vauhdittaa ahdettu veekasi. Kesällä myyntiin tuleva Velar on aina nelivetoinen, ja autossa hyödynnetään myös Land Roverin monenlaisia maastoajoavustimia.