Onko tässä maailman nopein maasturi – Jeep tuo myyntiin yli 700-heppaisella ahdetulla veekasilla varustetun Grand Cherokeen

Kovin moni ei olisi uskonut 1970-luvun puolenvälin öljykriisin jälkeen, että 60-luvun lopun ja seuraavan vuosikymmenen alun hevosvoimasodan tuloksena syntyneet muskelijenkit eivät jääneetkään lajinsa viimeisiksi. Modernien muskeliautojen teholukemat ovat nimittäin nousseet viime vuosina sellaisiin sfääreihin, joista voitiin vain unelmoida 45 vuotta sitten. Tällä hetkellä kisan kärjessä on yli 700-heppaisella mekaanisesti ahdetulla veekasilla varustetut Dodget, jotka tottelevat nimiä Charger ja Challenger Hellcat.

Kohta samasta pannusta päästään nauttimaan myös maasturin nokalla. Jeepin pomo Mike Manley on nimittäin vahvistanut, että Hellcat-kasilla varustettu Grand Cherokee tulee USA:ssa myyntiin ensi vuoden heinäkuussa. Legendaarinen maasturimerkki antoi ideasta esimakua jo muutama viikko sitten, kun se esitteli perinteisessä pääsiäistapahtumassaan samalla koneella vauhditetun Trailcat-konseptin. Puristinen tutkielma pohjautui pienempään Wrangleriin, mutta tuotantoauto tulee olemaan täysiverinen luksusmaasturi.

Hellcat-koneisesta Grand Cherokeesta on nähty useita salavalokuvia, eli autoa on testattu jo jonkin aikaa. Dodgen malleissa ahdetusta veekasista irtoaa tasan 707 heppaa ja lähes kuorma-autoluokkaa oleva 880 newtonin vääntö, mutta Grand Cherokeen superversion tarkat numerot eivät ole vielä tiedossa. Jeepinkin teholukema alkaa todennäköisesti seiskalla, eli auto tulee olemaan huomattavasti tehokkaampi kuin artikkelikuvissa näkyvä tämänhetkinen huippumalli Grand Cherokee SRT. Sen 6,4-litrainen HEMI-V8 tuottaa ”vain” 475 hevosvoimaa, ja kiihtyvyys nollasta kuuteenkymmeneen mailiin vie 4,6 sekuntia.


Uusi super-Jeep jättää SRT:n kirkkaasti taakseen, koska auton huhuillaan liikahtavan kuudenkymmenen mailin vauhtiin vain 3,5 sekunnissa. Nollasta sataan -arvokin jäisi siis selvästi alle neljän sekunnin, mikä on melkoinen suoritus möhkälemäiseltä maasturilta. Kiihtyvyyslukemia auttaa vakiovarusteena oleva neliveto, ja paikaltaan lähdettäessä jopa takavetoiset Charger ja Challenger Hellcat joutuisivat ihmettelemään Jeepin takavaloja. Myös huippunopeus kasvaa huomattavasti SRT:n 253 km/h:n lukemasta, eli saksalaiset supermaasturit saavat jatkossa olla varuillaan Autobahnilla.

Grand Cherokeen superversion nimeksi tulee todennäköisesti Trackhawk, ja myös pienempitehoinen SRT jatkaa sen rinnalla mallivalikoimassa. Toivottavasti auto tulee Euroopassakin myyntiin, koska Dodgen Hellcat-mallit eivät ole kuuluneet vanhan mantereen tuontiohjelmaan.

Jeep_2