Onko tässä muskeliautojen uusi kuningas – tuplaturbotettu Dodge Challenger Demon yltää 1400 hepan voimin kahdeksan sekunnin varttimailiaikoihin

Dodge Challenger SRT Demon kuuluu maailman nopeimmin kiihtyviin autoihin ja nykymuskelien ehdottomaan eliittiin. Demonissa on tehtaan jäljiltä 6,2-litrainen veekasi, joka tuottaa massiivisen kokoisen mekaanisen ahtimen ansiosta 840 hevosvoimaa ja peräti 1043 newtonin maksimiväännön. Auto tykittää näillä voimavaroilla vain 2,3 sekunnissa 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h), ja 100 mph on taulussa 5,1 sekunnissa.

Demon on suunniteltu tehdastekoiseksi kiihdytysautoksi, joten varttimailiajat ovat vieläkin tärkeämpiä. Dodgen pitäisi jättää 400 metrin kiihdytyssuora taakseen ainoastaan 9,65 sekunnissa, mikä on huimaa tasoa katuautolle. Demoninkin suorituskyvyssä on kuitenkin vielä optimoimisen varaa, minkä SpeedKore-nimisen virityspajan rakentama yksilö osoittaa. Ensi kuussa Las Vegasin SEMA Show’ssa esiteltävä auto saattaa olla jopa maailman nopein Challenger SRT Demon ainakin nyt julkaistujen arvojen perusteella.

SpeedKore on luopunut Demonin alkuperäisestä mekaanisesta ahtimesta ja korvannut sen kahdella massiivisella turbolla. Niiden ja pannuun tehtyjen monien muiden muutoksien ansiosta teho on kasvanut huimasti, eli lähes 600 hepalla. Potkua on nyt lähes käsittämättömät 1400 hevosvoimaa suoraan vauhtipyörältä mitattuna, ja takapyörillekin siirtyy vielä tarkalleen 1203 pollea.


Autoa on jo ehditty testaamaan, ja tulokset ovat vähintäänkin lupaavia. SpeedKore on saanut nimittäin tykitettyä luomuksensa vain 8,77 sekunnin varttimailiaikaan 260 km/h:n loppunopeudella. Virityspaja ei ole keskittynyt pelkästään tekniikan hiomiseen, vaan Challenger SRT Demonin korikin on saanut osansa muutoksista.

SpeedKorella on paljon kokemusta hiilikuituosien valmistuksesta, ja tässä projektissa kevytmateriaalin käyttö on viety aivan uudelle tasolle. Auton lähes kaikki koripaneelit on nimittäin vaihdettu hiilikuituisiin, minkä pitäisi säästää painoa melkoisesti. Tarkat lukemat eivät ole vielä tiedossa, mutta laihdutuskuurillakin lienee osuutensa virityspajan saavuttamiin hurjiin varttimailiaikoihin.