Opelin ensimmäinen pistokehybridi esiteltiin – Grandland X -crossoverissa on nyt 300 heppaa ja neliveto

Opel siirtyi pari vuotta sitten ranskalaisen PSA-konsernin omistukseen Peugeotin, Citroënin ja DS:n rinnalle. Saksalaismerkin lähes 90-vuotinen taival amerikkalaisjätti GM:n osana päättyi tähän, ja samaa voidaan sanoa Opelin pitkästä tappioputkesta. General Motors ei saanut Opelista kannattavaa lähes neljännesvuosisataan, mutta ranskalaiset onnistuivat pääsemään voiton puolelle lähes heti.

Osasyynä tähän ovat PSA:n yhteiselle perusrakenteelle tehdyt uudet mallit, joiden tuotekehityskustannuksissa on säästetty roimasti entiseen verrattuna. Yksi näistä uutuuksista on heti PSA-omistuksen alkumetreillä lanseerattu Grandland X, joka toimii Peugeot 3008:n sisarmallina. Ulospäin tämä ei näy, koska Opelin muotoilu on saanut säilyttää omat piirteensä. Tekniikan osalta Grandland X on kuitenkin käytännössä ranskalainen, koska perusrakenteen lisäksi voimanlähteetkin ovat peräisin PSA:n laarista. Se mahdollistaa myös kauan kaivatun pistokehybridin lisäämisen Opelin mallistoon.


Saksalaismerkki julkaisi nyt ensimmäiset kuvat ja tiedot Grandland X -malliston huipulle asettuva hybridistä, joka on nimetty Hybrid4:ksi. Opelin ensimmäinen pistokehybridi jakaa tekniikkansa Peugeotin uutuusmallien, eli 3008 ja 508 Hybrid4:n kanssa. Sähköistetty voimanlähde tuo samalla kauan kaivatun nelivedon katumaasturimaiseen Grandland X:ään. Auton voimalinja koostuu 1,6-litraisesta bensaturbosta ja kummassakin päässä olevasta sähkömoottorista. Virtaa saadaan 13,2 kWh:n litiumioniakuista, ja kokonaistehoksi kerrotaan komeat 300 hevosvoimaa.

Bensakoneesta irtoaa 200 heppaa, kun taas molemmat sähkömoottorit tuottavat tasan 109 hevosvoimaa. Etummainen sähkömoottori on yhdistetty sähköistettyyn kahdeksanvaihteiseen automaattiin, ja takimmainen sähkömoottori on integroitu tasauspyörästön yhteyteen taka-akselille. Opel kertoo, että Grandland X Hybrid4:llä pitäisi päästä parhaimmillaan 50 kilometriä pelkällä sähköllä uuden WLTP-normin mukaan laskettuna. Täysin sähköisen ajomoodin lisäksi käytettävissä ovat hybridiasento, nelivetomoodi ja urheilullisempaan menoon tarkoitettu Sport-asetus.

Autossa on myös energian talteenotto jarrutettaessa ja hidastettaessa. Tämän pitäisi kuulemma kasvattaa sähköistä toimintasädettä keskimäärin jopa 10 prosentilla. Maksimaalista energian talteenottoa tavoiteltaessa hybridi-Opelin kuski voi siirtyä ”Regeneration on Demand” -nimiseen ajotilaan, jolloin vain yhdellä polkimella ajamisen pitäisi olla mahdollista. Vaivanpalkkana odottavat parhaimmillaan 2,2 litran keskikulutus ja 49 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti.

Ulkoisesti pistokehybridiä ei juuri erota Grandland X:n muista malleista, mutta pressikuvien autossa on sentään näyttävä punamusta kaksivärimaalaus. Auton myynti starttaa Euroopassa jo lähiviikkoina, mutta ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vasta ensi vuoden alkupuolella. Hybridi-crossover lyö samalla alkutahdit Opelin sähköistymiselle, jonka pitäisi kattaa viiden vuoden päästä merkin koko mallisto. Sähköavusteisia tai täyssähköisiä malleja kaivataankin kipeästi, jotta jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset onnistutaan täyttämään.