Ott Tänak, todennäköisesti seuraava rallin maailmanmestari

Photo by Mikes Photos, Pexels License

Viron ralli on yksi nopeimmista Euroopan ja samalla maailman rallin osakilpailuista. Osuvasti yksi nopeimmista ja mielenkiintoisimmista WRC-kuskeista tulee samasta maasta. Ott Tänak on tällä kaudella osoittanut olevansa kovaa kamaa. Tänak ja kartanlukija Järveoja siirtyivät Malcolm Wilsonin M-Sport tiimistä Tommi Mäkisen Toyota Gazoo -tiimiin. Tähän asti on ihmetelty, oliko tämä oikea ratkaisu. Tänakin maanmies Markko Martin on hyvä esimerkki siitä, miten vähän tallin vaihtaminen voi vaikuttaa lopputulokseen. Martin ajoi M-Sportilla ja otti ensimmäisen voittonsa 2003 Focuksella, jota hän myöhemmin kuvaili maailman parhaaksi ralliautoksi. Hän päätyi lopulta kolmannelle sijalle kokonaiskilpailussa 2004 tuon Fordin avustuksella.

Seuraavana vuonna Martin siirtyi Peugeotin rattiin. Rallia tuntevat tietävät, kuinka kaukana toisistaan Ford ja Peugeot ovat autoina ja talleina. Fordilla kaikki ovat samaa perhettä ja hommassa on perheyrityksen makua. Martin oli tallin ykköskuski, mutta yllättäen siirtyi raa’an poliittisen Peugeotin tiimiin kakkoseksi Marcus Grönholmin vierelle. Kaverin odotettiin joutuvan vaikeuksiin, mutta mikään ei ollut kauempana totuudesta. Martin voitti Grönholmin Montessa ja tuli maaliin toisena Ruotsissa. Hän oli vain pisteen jäljessä Petter Solbergistä kolmen kisan jälkeen. Loppukausi oli traaginen Walesin rallin onnettomuuden jälkeen, mutta alkukauden esitykset näyttivät hänen pärjäävän uudenkin auton puikoissa.

Photo by Ivandrei Pretorius, Pexels License

Tänakin tie Fordin ratista Toyotalle

Ott Tänakilla on ollut roolinsa Fordin Fiesta RS WRC:n kehittämisessä. Autolla voitettiin viime vuonna viisi osakilpailua ja se nähtiin palkintokorokkeella joka kierroksen jälkeen. Tallikaveri Ogierilla oli vaikeuksia päästä auton kanssa sinuiksi samalla kun Tänakin suoritus oli joka kerta virheetön. Hän oli heistä kahdesta nopeampi koko kauden ajan. Vain Thierry Neuville on pistänyt paremmaksi kaikkien aikojen tilastoissa voittaen 56 kertaa, kun Tänak otti voiton 30:lla erikoiskokeella. Tänak oli musta hevonen sanan varsinaisessa merkityksessä. Ensimmäinen voitto Sardiniassa antoi hänelle tarvittavan boostin itseluottamusta ja Puolasta eteenpäin hän hävisi Ogierille vain viisi pistettä. Ogier tiesi, että palkinnot jaetaan pistemiehille ja Tänakin ajo oli vaarallinen yhdistelmä vauhtia ja varovaisuutta. Näytti kovasti siltä, että Tänak menee menojaan kohti maailmanmestaruutta.


Jotta maailmanmestaruuteen saakka olisi päästy, olisi kaikkien palasten pitänyt osua kohdalleen. Viime aikoina on tullut julki, että M-Sportilla Tänakin kehittyminen ei oikein edistynyt tallin sisäisen epätasapainon vuoksi. Tallin budjetti oli rajallinen ja parannukset tehtiin Ogierin autoon. Tänakin Fiestan piti pärjätä entisellään. Tämä virolainen ei kuitenkaan aikonut suostua kakkoskuskin rooliin. Malcolm Wilson näki seitsemän vuotta sitten Tänakissa jotain, joka kävi selväksi muillekin vuonna 2017. Vauhtia mieheltä ei ole koskaan puuttunut. Vuonna 2015 kaveri vei korkeimman korokkeen erikoiskokeella Puolassa. Seuraavana vuonna harmillinen rengasrikko viimeisenä päivänä haittasi menoa hetken, mutta osoitti samalla kaikille, että voittajan ainekset ovat kasassa. Johdonmukaisuutta sen sijaan on puuttunut.

Tänakin aloittaessa WRC:ssä huomattiin hänestä nopeasti, että hän on enemmän Colin McRae kuin Carlos Sainz. Hän voitti toisen rallinsa ensimmäisen erikoiskokeen ja nousi palkintokorokkeelle kauden lopussa, mutta keskeytti viidessä kisassa. Samalla tavoin hiukan epätasainen suorittaja Jari-Matti Latvala on kerännyt viisi kertaa vähemmän pisteitä kuin tallikaverinsa. Vuoden 2017 suoritukset olivat Tänakin osalta aivan toista maata. Hän ajoi pisteille 11 kertaa, joista kuusi kertaa korokkeella ja kahdeksan kertaa viiden parhaan joukossa. Keskustelua voi käydä loputtomiin, kuinka suuri osa tästä oli auton ansiota.

Photo by Ivandrei Pretorius, Pexels License

Jos M-Sport ja Ford olivat turvallinen vaihtoehto tuttuuden takia, Toyota oli kunnianhimoinen siirto Tänakilta. Toyotan tallin maailma on erittäin suomalainen. Tallin kunkkuna häärii Tommi Mäkinen ja hänen oikeana kätenään Kaj Lindström. Tallikavereina löytyvät Latvala, Miikka Antila, Esapekka Lappi ja Janne Ferm. Vaikka muu maailma uskoo, että tähän maailmaan sopeutuminen vaatii virolaiselta totuttelua, sujunee se useimmiten leikiten. Naapurimaamme ei ole edes kulttuurisesti kaukana meistä ja sitä paitsi tärkeintä lienee Tänakin otteet ratin takana. Toyotan auto on kehitetty pitkälti Latvalan toiveiden mukaisesti. Kovin erilainen maailma lähes itse kehittämään Fordiin verrattuna. Siirtymä on kuitenkin ollut kuskille helppo ja mies itse kertoo kokevansa olonsa mukavaksi Toyotan ratissa. Latvalan ohi pääseminen oli Tänakin ensimmäisiä tavoitteita ja sen voidaan todeta toteutuneen erinomaisesti.

Miksi Tänak on tänä vuonna niin pitelemätön?

Tänak on todellakin osoittanut olevansa kova vastus muun muassa Latvalalle. Hänen kehityksensä kuskina viimeisen 12 kuukauden aikana on ollut hämmästyttävää. Vuonna 2017 kausi alkoi selkeänä Ogierin kakkoskuskina Monte-Carlossa ja tänä vuonna hän on selkeä ennakkosuosikki rallin maailmanmestariksi. Tänak on voittanut soralla, asfaltilla ja lumella. Lumiolosuhteissa nopeus on omaa luokkaansa ja Ruotsin rallin korkeimman pallin mies pokkasi itselleen. Ott Tänakista on tullut puheenaihe jokaisen huulille. Tämän kauden mielettömien suoritusten takia Tänakin kerroin Betwayn WRC-urheiluvedonlyönnissä on 1,50. Tuollaiset kertoimet annetaan vain niille, joiden odotetaan todennäköisesti voittavan kokonaiskisan.

Photo by Mikes Photos, Pexels License

Tänakilla on ollut aiemmin hyvä näköalapaikka maailmanmestaruuden voittamiseen. Ogier on aina ollut kuljettaja, joka käyttää päätään ja 2017 hän todella osoitti sen. Ranskalainen otti taktisen lähestymistavan viime kaudella keräten pisteitä sieltä, mistä voi. Johdonmukainen eteneminen toi hänelle maailmanmestarin tittelin. Ei ole epäilystäkään, etteikö Tänak olisi seurannut miehen taktiikkaa silmä kovana koko kauden ajan. Ja tehnyt muistiinpanoja. Todistusaineistoa on jo tarjolla kosolti. Pisteitä on kasassa enemmän kuin 2017 kaudella yhteensä. Monte-CArlon ralli on tunnetusti yhtä lottoa sääolosuhteiden vaikuttaessa ajoon suuresti. Vaikkei Tänak maalissa voittoa juhlinutkaan, maaliviiva ylitettiin parhaana Toyota-kuskina.

On täysin odotettavissa, että Tänak voittaa rallin maailmanmestaruuden tällä kaudella. Ja olisi saattanut voittaa sen Fordin ratissakin, mutta laskelmoitu ja kunnianhimoinen siirto Toyotan puikkoihin saattaa olla juuri se, mitä Ogierin varjoista nousemiseksi tarvittiin. Puolisen vuotta ja saamme tietää.