Pagani julkaisi tiiserikuvan uudesta supertykistään

Argentiinalaissyntyinen Horacio Pagani on onnistunut nostamaan perustamansa merkin maailman superautoeliitin ehdottomaan kärkikastiin. Paganin ensimmäistä mallia, eli Zondaa tehtiin vuodesta 1999 lähtien peräti 12 vuoden ajan. Paganit valmistetaan Ferrarin ja Lamborghinin tavoin Pohjois-Italiassa Modenan lähistöllä, ja yrityksen perustaja mainitaankin jo usein samassa lauseessa seudun legendojen, eli Enzo Ferrarin ja Ferruccio Lamborghinin kanssa.

Zondan seuraajamalli Huayra esiteltiin viitisen vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä. Suomalaiseen suuhun hankalasti taipuva nimi viittaa tuulten jumalaan, ja niinpä autossa onkin panostettu voimakkaasti aerodynamiikkaan. Hyperauton moottorit tulevat Zondan tavoin Mersun hovivirittäjältä AMG:lta, ja ”tavallisen” Huayran kuusilitraisesta tuplaturbo-V12:sta irtoaa 730 heppaa.

Salavalokuvaajien linsseihin on viime aikoina eksynyt naamioituja Huayroja, joissa on ollut selvästi enemmän spoilereita kuin vakiomallissa. Nyt Pagani julkaisi tästä erikoismallista ensimmäisen virallisen tiiserikuvan. Tässä yhteydessä käytetty hashtag huayrabc antaa olettaa, että hyperauton superversion nimi on Huayra BC.


Nimen merkitys selviää, kun auto paljastetaan todennäköisesti Geneven autonäyttelyssä vajaan kahden kuukauden kuluttua. Iso takaspoileri ja massiivinen diffuusori erottavat BC:n normaalista Huayrasta. Muutakin aerodynamiikkaa lienee viilattu, ja vanteet näyttävät perusmallia isommilta.

Tehoversiossa on vieläkin enemmän hiilikuituosia kuin normaalimallissa, joten BC on tavallista Huayraa kevyempi. Luonnollisesti myös tehoa on enemmän, mutta tarkat lukemat eivät ole vielä selvillä. BC:n tuotanto rajoitetaan ilmeisesti vain 20 yksilöön, ja auton veroton hinta on vaatimattomat 2,5 miljoonaa euroa. Super-Huayra kilpailee siis Geneven näyttelyn kalleimman auton tittelistä Bugatti Chironin kanssa, vaikka Bugatti vieneekin voiton muiden numeroarvojen osalta.