Palaako Alfa Romeo F1-sarjaan?

Fiat Chrysler Automobilesin pääjohtaja Sergio Marchionne on tunnettu suurista suunnitelmistaan, joita joudutaan usein korjailemaan alaspäin karujen tosiasioiden edessä. Yksi Marchionnen viime vuosien lempilapsista on ollut Alfa Romeo, jonka uutta tulemista on valmisteltu jo pitkään. Alfan keihäänkärkenä toimiva takavetoinen sporttisedan Giulia on myöhästynyt pahasti aluksi kerrotusta aikataulusta, mutta auto saadaan näillä näkymin vihdoinkin myyntiin ensi kesänä. Alfalta on tulossa myös muita uutuusmalleja mm. kovassa suosiossa olevien crossovereiden luokkaan, mutta nekään eivät tule markkinoille Marchionnen alkuperäisten tavoitteiden mukaan.

Alfa Romeon juuret ovat kuitenkin urheiluautoissa ja moottoriurheilussa. Esimerkiksi Ferrarin perustaja Enzo Ferrari kilpaili Alfa Romeon kilpureilla ennen oman tallin perustamista, ja Formula 1:n historian kaksi ensimmäistä maailmanmestaruutta voitettiin Alfoilla vuosina 1950 ja 1951. Italialaismerkki toimi myös moottorintoimittajana F1-sarjassa 1960- sekä 1970-luvuilla, ja se palasi formulasirkukseen vielä kerran pyörittämään omaa tallia vuosina 1979-1985.

Tämän jälkeen pelkästään Ferrari on pitänyt Fiat-konserin lippua ylhäällä autourheilun kuninkuusluokassa. Nyt Sergio Marchionne antoi kuitenkin italialaiselle Gazzetta dello Sport -lehdelle haastattelun, jossa hän maalaili Alfa Romeon paluuta Formula ykkösiin. Marchionnen mukaan Alfa pystyisi tekemään oman autonsa ja moottorinsa Ferrarin tekniikan käyttämisen sijasta. Hän väläytteli Alfan comebackia ensimmäisen kerran jo viime joulukuussa, joten ehkäpä asiassa on jotakin perää.


Marchionne haluaisi hyödyntää F1-sarjaa sporttiseksi brändiksi asemoidun Alfa Romeon markkinoinnissa. Alfan logo on jo nähty Ferrarin viimeaikaisissa kilpa-autoissa, mutta tämä ei ilmeisesti riitä jatkossa. Oli hyvin lähellä, että Alfa Romeo olisi nähty jo alkavalla kaudella Formula 1:ssä. Lopulta Renaultin moottoreihin päätynyt Red Bull neuvotteli nimittäin myös Ferrarin voimanlähteiden käyttämisestä, ja niiden kylkeen olisi laitettu Alfa Romeon nimi, jos sopimukseen olisi päädytty.

Tämä ei olisi aivan vastannut Marchionnen suunnitelmia Alfan omasta moottorista tai tallista, mutta toisaalta hän on myöntänyt, että Alfa Romeon paluu F1-sarjaan onnistuisi vain yhteistyössä Ferrarin kanssa. Jäämme odottelemaan, mitä Marchionnen suunnitelmista tällä kertaa tulee. Yritystaloudellisesta näkökulmasta tuntuisi melko järjettömältä, että samaan konserniin kuuluvat Ferrari ja Alfa Romeo rakentaisivat omat kilpa-autonsa ja moottorinsa. Sergio Marchionne totesi myös, että hän näkisi Alfan mieluummin F1:ssä kuin Le Mansin 24 tunnin kisassa, joten formulasirkus on ainakin etusijalla italialaispomon haaveissa.