Paluu tulevaisuuteen -auto tekee paluun

John DeLorean oli kunnianhimoinen amerikkalainen autoinsinööri, joka teki pitkän uran useiden jenkkimerkkien palveluksessa. Häntä voidaan kiittää mm. Pontiac GTO:sta, jota pidetään yleisesti 60-luvun muskeliautobuumin aloittajana. DeLorean toimi 70-luvun alussa GM:n ylimmässä johdossa, mutta hänen mielensä paloi oman automerkin pariin. Niinpä DeLorean lähti General Motorsilta ja perusti oman yrityksen, eli DeLorean Motor Companyn vuonna 1973. Oman urheiluauton kehittämisessä oli monenlaisia vaikeuksia, mutta lopulta keskimoottorisportti saatiin tuotantoon 80-luvun alussa.

DeLoreanin urheiluauton nimi oli DMC-12, ja sen silmiinpistävin piirre oli korin erikoinen pintamateriaali. Kori oli nimittäin tehty tiskipöytää muistuttavasta teräksestä, ja ovet aukesivat vanhan lokinsiipimersun tavoin ylöspäin. Alustan kehittämiseen saatiin apua Lotukselta, eli periaatteessa palikat olivat kunnossa, mutta autossa oli yksi paha puute. Moottorina käytettiin nimittäin ranskalaisen PSA-yhtymän ja Volvon yhteistyössä kehittämää V6:ta, jonka 130 hevosvoiman teho ei riittänyt alkuunkaan lunastamaan vauhdikkaan ulkokuoren antamia lupauksia. Lisäksi auton kokoonpano tapahtui Pohjois-Irlannissa sijaitsevalla tehtaalla, jonka työntekijöillä ei ollut juuri minkäänlaista kokemusta autojen valmistuksesta. Niinpä laatukin oli kauniisti sanottuna varsin vaihtelevaa. DeLorean Motor Company meni konkurssiin jo vuonna 1982, ja asian jälkiselvittely monine sekavine käänteineen vei vuosia.

Auton suurin hetki koitti vasta pari vuotta valmistuksen päättymisen jälkeen, kun ensimmäinen Paluu tulevaisuuteen -leffa sai ensi-iltansa vuonna 1985. DeLorean DMC-12:sta tuli nimittäin yksi elokuvahistorian kuuluisimmista menopeleistä, kun erikoinen tiedemies Emmett ”Doc” Brown teki siitä leffassa plutoniumilla toimivan aikakoneen. Elokuva sai myöhemmin vielä kaksi jatko-osaa, ja DeLoreanin maine sen kuin kasvoi.


Nyt Teksasin suunnalta kuuluu kummia Paluu tulevaisuuteen -faneille. Paikallinen firma on nimittäin hankkinut oikeudet DeLoreanin nimeen, ja uusi DeLorean Motor Company aikoo aloittaa keskimoottorisportin valmistuksen uudelleen ensi vuonna. Yhdysvaltain lainsäädäntö antaa piensarjavalmistajille mahdollisuuden tehdä vuodessa korkeintaan 325 replikaa vähintään 25 vuotta vanhoista autoista, ja DeLorean DMC-12 täyttää nämä kriteerit. Teksasilaisyrityksellä ei ole mitään yhteyksiä alkuperäiseen DeLorean Motor Companyyn, mutta tavoitteena on silti pysyä mahdollisimman uskollisena esikuvalle. Yksi iso muutos autoon kuitenkin tulee, ja siitä urheiluautofanit eivät ole varmasti pahoillaan. 80-luvun nuhainen V6 korvataan nimittäin jollakin tehokkaammalla voimanlähteellä, jonka teho on 350-400 hepan luokkaa. Uusi moottorikin on todennäköisesti V6, koska se sopii helpoiten auton rakenteeseen.

Uuteen DMC-12:een tulee myös alkuperäistä isommat jarrut ja pyörät sekä modernisoitu sisusta. 80-luvun kasettisoitinta ei siis varmaankaan enää nähdä uudessa painoksessa. Uusia DeLoreaneja on tarkoitus valmistaa ensimmäisen tuotantovuoden aikana vain yksi kappale kuukaudessa, mutta vuoden 2018 tahdiksi kaavaillaan jo yhtä autoa viikossa. Teksasin DeLorean Motor Company myy tällä hetkellä kunnostamiaan alkuperäisiä DMC-12-malleja noin 45-55 000:n dollarin hintaan, mutta uuden painoksen uumoillaan kustantavan lähes 100 000 taalaa.

Kuva: Worldcarfans