Pankinjohtajan menopelistä historic-kilpuriksi – tällä Alfalla on monta tarinaa kerrottavanaan

Lahden Classic Motor Show’ssa nähtiin monta historic-ralliautoa. Yksi niistä oli Teve Hämäläisen Alfa Romeo Giulietta T.I. aivan 1960-luvun alkupuolelta. Alfa valmistettiin Italiassa vuonna 1961, ja Suomeen auto tuli seuraavan vuoden alussa. Ensimmäinen omistaja oli kainuulainen pankinjohtaja, ja näihin aikoihin liittyy melkoisen erikoinen tarina. Alfan katolle sidottiin nimittäin kuollut karhu, joka tuotiin ajamalla Kainuusta Helsinkiin!

Giulietta siirtyi parin vuoden jälkeen Kainuusta Tikkakoskelle, jossa sen omisti armeijan palveluksessa ollut henkilö. Sieltä auton matka jatkui muutamaa vuotta myöhemmin Muurameen, jossa Alfa viihtyi peräti neljännesvuosisadan. Keken pikkuserkku Pirjo Rosberg osti auton vuonna 1992, ja vuotta myöhemmin siitä tehtiin Rosberg Historic -tiimin rallikilpuri. Giulietta oli tuolloin vielä tummansininen, joka oli auton alkuperäinen värisävy.

dsc00506


Alfa oli maamme ensimmäisiä historic-kilpureita. Sillä ajettiin Porvoossa vuonna 1993 järjestetyssä historic-rallissa, joka oli lajinsa ensimmäinen Suomessa. Giulietta oli kilpailukäytössä neljän vuoden ajan, ja autolla kierrettiin EM-ralleja mm. Tukholmassa, Norjassa ja Englannissa. Alfa oli vuonna 1997 historic-puolella mukana kuuluisassa RAC-rallissa, jossa jo aiemmin keskeyttäneen Tommi Mäkisen maailmanmestaruus varmistui Carlos Sainzin jouduttua jättämään leikin kesken aivan rallin loppumetreillä. Giulietta vedettiin sumujen saarelle Jaguar MK II:lla, jolla osallistuttiin itse kisaankin. Molemmat autot voittivat luokkansa, ja Alfa vedettiin myös takaisin Suomeen trailerilla Jaggen perässä. Jaguarista hävisi tosin kaksi vaihdetta rallin tuoksinassa. Tämän jälkeen Giulietta jäi seisomaan pitkäksi aikaa.

dsc00502

Auton nykyinen omistaja osti Alfan Pirjo Rosbergilta vuonna 2008, ja Giulietta rakennettiin uudestaan kilpa-autoksi noin 10 vuoden seisonnan jälkeen. Auton rekisteritunnus on alkuperäinen Alfan Kainuun ajoilta, mutta väri on muuttunut matkan varrella. Tummansininen sävy haluttiin vaihtaa vähän kirkkaammaksi, ja sopiva sävy löytyi Italiassa Giuliettan 50-vuotisjuhlanäyttelyssä nähdystä pakettiautosta.

Alfalla on kierretty sen toisen rallielämän aikana niin SM- kuin EM-kisojakin. Giuliettalla osallistuttiin viikko ennen Lahden näyttelyä Tšekissä järjestettyyn historic-ralliin, joka päättyi valitettavasti keskeytykseen. Autolla oltiin tukevassa seitsemän minuutin luokkajohdossa, mutta toisen kisapäivän viimeisessä huollossa todettiin, että venttiilinjousi oli mennyt ilmeisesti poikki. Leikki päätettiin jättää kesken, jotta kone ei olisi hajonnut enempää.

dsc00501

Alfassa on alkuperäiseen tyyliin 1300-kuutioinen moottori, mutta pannua on piristetty jonkin verran. Kaasuttimena käytetään yhtä kaksikurkkuista pysty-Solexia, ja moottorista irtoaa nyt noin 100-105 DIN-hevosvoimaa. Vakio-Giuliettassa on n. 80 vanhan SAE-normin mukaista heppaa, joten teho on kasvanut mukavasti. Myös vääntö on lisääntynyt, mutta maksimilukema tulee käyttöön todella ylhäällä, eli noin 5800 kierroksen kohdalla.

dsc00503

Giuliettassa on 1950-luvun Alfan formulan jarrut. Niin edessä kuin takanakin käytetään rumpuja, ja etujarrurummut ovat niin isot, että autoon ei sovi kuin 15-tuumaiset alkuperäisvanteet. Kuppipenkit ja turvakaaret on puolestaan päivitetty viimeksi ajettua Tšekin rallia varten viimeisten turvamääräysten mukaisiksi. Lisäksi autoon on asennettu sammutinjärjestelmä, jota edellytetään EM-kisoissa. Kaikkein vanhimman ikäryhmän mukaisia, eli ennen vuotta 1962 valmistettuja autoja on nykypäivänä aika vähän viivalla. Toivottavasti Giuliettakin saadaan taas pian kisakuntoon Tšekissä sattuneen pikku episodin jälkeen.

dsc00504