Pistokehybridin ei tarvitse olla tylsä – Seat tuo myyntiin 245-heppaisen sähköistetyn Cupran seuraavan Leonin pohjalta

VW-konsernin emomerkki Volkswagen on tarjonnut pistokehybridejä jo useamman vuoden, ja myös Audin valikoimaan on kuulunut A3:n ladattava hybridiversio. Lähivuosina konsernin pistokehybridien valikoima kasvaa täyssähköautojen ohella huimasti, ja myös Seat saa osansa niistä. Espanjalaismerkiltä on tulossa mm. el-Born-niminen sähköauto VW I.D. Neon pohjalta, kun taas seuraavan Leonin mallistossa panostetaan voimakkaasti hybrideihin.

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin sisarmallina tuttuun tapaan toimiva Leon siirtyy ensi vuonna neljänteen sukupolveensa, joka tehdään nykyversion tyyliin modulaariselle MQB-perusrakenteelle. Seuraavaa Leonia tarjotaan ainoastaan viisiovisena hatchbackina ja ST-farmarina, eli kolmiovinen malli pudotetaan valikoimasta pois heikon kysynnän vuoksi. Voimanlähdevalikoimaan kuuluu pistokehybridi jo perusmallien osalta, mutta sen lisäksi uudesta Leonista on kehitteillä Cupra-brändin alla myytävä sporttihybridi.


Seatin ylin pomo Luca de Meo ilmoitti jo aiemmin, että uuden Leonin voimanlähteiden joukossa on jopa 245-hevosvoimainen ja alle 50 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti tuottava pistokehybridi. Hän kertoi samalla, että seuraavan Leonin sporttiset Cupra-versiot tuodaan myyntiin vielä vuoden 2020 puolella, ja tämä koskee myös hybrideitä. Cupraa johtava Wayne Griffiths vahvisti puolestaan de Meon antamat tiedot brittiläiselle Auto Expressille ja ilmoitti samalla, että 245-heppaista pistokehybridiä myydään pelkästään Cupran brändin alla, eli perus-Leonien hybridiversiohin tulee vähemmän potkua.

Ajatus urheilullisesta hybridistä ei ole VW-konsernissakaan uusi, koska Volkswagen on tarjonnut sporttihenkisiä GTE-pistokehybridejä Golfin ja Passatin pohjalta jo useamman vuoden. Niiden tehot kirjataan kuitenkin vain 204 ja 218 hevosvoiman lukemiin, ja autojen alustojakaan ei ole säädetty GTI-autojen tyyliin. Cupra tarjonnee tässä suhteessa enemmän, ja Wayne Griffiths on heittänyt ilmoille ajatuksen myös sähköisesti toteutettavasta nelivedosta. Sen tulo Cupra Leoniin jää kuitenkin vielä nähtäväksi.

Uudessa hybridi-Cuprassa on 245 hepan teholukemansa myötä täsmälleen yhtä paljon potkua kuin jo esitellyssä Formentor-konseptissa, joka antoi esimakua Cupran omaleimaisesta sportti-crossoverista. Hybridin voimavarat ovat kuitenkin pienemmät kuin nykyisen Leon Cupran kaksilitraisesta bensaturbosta irtoavat 300 hevosvoimaa, joten pelkällä bensakoneella ryyditetty versiokin saa todennäköisesti seuraajan. Sen etuna on myös kardaaniakselilla toteutettu oikeaoppisempi neliveto.

Uuden Leonin pistokehybridillä pitäisi päästä pelkän sähkön voimin vähintään 50 kilometriä, mutta siitä ei ole vielä varmuutta, koskeeko tämä myös Cupraa. Leonin muotoilu saa erityisesti nokan osalta vaikutteita juuri markkinoille lanseeratusta Tarraco-katumaasturista, ja auton tietoviihdejärjestelmä saa kunnian olla VW-konsernin ensimmäinen lajissaan, jota pystyy päivittämään etänä.