Playboyn talviauto voi näyttää myös tältä – Fiat-patriarkka Gianni Agnellin neliveto-Panda entisöitiin yksilöllisesti

Fiatin omistajasuvun päämies Gianni Agnelli oli vuosikymmeniä sen verran mahtavassa asemassa, että häntä pidettiin lähestulkoon Italian epävirallisena kuninkaana. Agnelli sai nauttia myös saapasmaan tyylikkäimmän miehen statuksesta, ja hän oli lisäksi kunnostautunut kansainvälisenä playboyna Ranskan Rivieralla ennen perheyrityksen palvelukseen astumista.

Agnellin imperiumiin kuului Fiatin lisäksi mm. Ferrari, joten pääjohtaja bongattiin usein häntä varten räätälintyönä tehdyn Maranellon orin ratista. Ferrari olisi ollut kuitenkin epäkäytännöllinen valinta jet-setin talvilomapaikkana tunnettuun St. Moritziin, joten Gianni Agnelli liikkui Sveitsin lumisissa maisemissa astetta vaatimattomammalla kulkupelillä, jossa oli silti neliveto.

Tämä auto on ensimmäisen sukupolven Fiat Panda 4×4 reilun kolmen vuosikymmenen takaa. Agnelli menehtyi vuonna 2003, mutta hänen St. Moritzissa käyttämänsä Panda jäi suvun haltuun. Nelivetoinen pikku-Fiat sai nukkua ruususen unta pitkään, kunnes Agnellin tyttärenpoika Lapo Elkann puhalsi siihen aivan uutta eloa.


Elkann pyörittää autojen yksilöimiseen keskittyvää Garage Italia Customs -pajaa, joten Pandaakaan ei jätetty aivan vakioksi. Auto maalattiin hopeaksi, ja kylkiin teipattiin kaksisävyiset siniset raidat. Muuten neliveto-Panda on ulkokuoreltaan alkuperäinen peltivanteita myöten, mutta sisusta on astetta ylellisempi. Joitakin osia verhoiltiin mustalla nahalla, ja penkit sekä osa kojelaudasta ja oviverhoiluista päällystettiin sinisellä kankaalla. Sen sävy on komealta kuulostava Vitale Barberis Canonico.

Se oli Gianni Agnellin lempiväri, ja monet miehen autoista olivat muutenkin hopeanvärisiä päältä ja sinisiä sisältä. Esimerkiksi hänelle 1980-luvulla yksittäiskappaleena valmistettu avokattoinen Ferrari Testarossa tehtiin tällä kaavalla, joten Lapo Elkannin firman entisöimä Panda on hieno kunnianosoitus miehen maineikkaalle isoisälle.