Polle oli puolalainen Fiat-pohjainen lava-auto, jota myytiin aikanaan Suomessakin.

Lapsuudesta on jäänyt mieleen väritykseltään useimmiten vaaleansininen, tai kellertävä kantikas lava-auto, jonka lavan takaosassa komeili isolla sana ”Polle”. Olemus oli sen verran alkukantainen, että pikkujätkän aivotkin tunnistivat näyn itäautoksi. Kyseessä oli Suomen ainoa Polski Fiat –nimellä maahantuotu auto, joka pohjautui koriltaan alun perin Fiatin 125-malliin. Tämä Fiat 125P-mallinimellä tunnettu pikkis on sittemmin noussut Suomessa, ja varsinkin kotimaassaan Puolassa melkoisen kulttiauton asemaan. Auton harvinaisuuden johdosta ei ole ollut mitenkään tavatonta, että Suomesta on sittemmin myyty Polleja takaisin kotimaahansa.

Puolalainen FSO valmisti Fiatin lisenssillä 125-mallia niin porrasperäisenä, farmarina kuin lava-autonakin. Polski Fiat 125p oli valmistuksessa vuodesta 1967 aina vuoteen 1991 saakka. FSO oli aikaisemmin tunnettu neuvostoliittolaisen Pobeda GAZ-pohjaisen Warszawan, sekä Syrena-nimisten autojen tuotannosta, jotka säilyivät FSO:n tuotepaletissa Polski Fiatienkin aikaan. Näihin kahteen edellä mainittuun nähden Fiat-pohjaiset autot olivat huima harppaus eteenpäin, kuten oli myös Fiat 124 -pohjainen Lada Neuvostoliiton autoteollisuudessa. Tosin Polski Fiatit perustuivat teknisesti 1960-luvun alussa vaikuttaneisiin Fiat 1300 ja 1500 –malleihin, vaikka korit olivatkin Fiat 125 johdannaisia.


1980-luvulle saavuttaessa Pollet saivat seuraajansa Polonezin moottorit, vaikka vanhat moottorit pysyivätkin vielä mallistossa. Vuonna 1983 Polski Fiat –nimen käyttö jouduttiin muuttamaan FSO 1.3 ja FSO 1.5 –malleiksi Fiatin lisenssiajan päätyttyä. Polski Fiat sai Suomessakin näkyvyyttä Pollen ansiosta, jota toi maahan Maanteho Oy –niminen yritys. Pollesta tehtiin varta vasten Suomen markkinoita varten Lapponia ja Finn Special –nimiset parannellut erikoismallit. Lapponia-malli sisälsi mm. kattoluukun. Polski-Fiatien laatua pidettiin yleisesti Ladaa huonompana, mikä jo yksistään tahrasi uudempienkin Polonez-mallien mainetta.

Suomessa Polski Fiatin hintakehitys oli erikoinen, sillä vuonna 1970 auto maksoi uuden Suomessa kootun Saab 96:n verran. Kymmenisen vuotta myöhemmin hinta oli enää vähän reilu puolet uuden Saabin hinnasta, mikä tarkoitti hinnan pudonneen autoluokkaa alemmas vastaamaan paremmin muiden itäautojen hintatasoa. Tänä päivänä hintakehitys on tietenkin jo muuttanut kurssiaan kohti kasvua, mutta kukapa ei haksahtaisi heikkona hetkenään näinkin sympaattiseen idän lavaihmeeseen.