Porsche antoi itselleen upean 70-vuotislahjan – Speedster on taas täällä

Viime viikon perjantai oli tärkeä merkkipaalu Porschen historiassa. Legendaarinen saksalaismerkki vietti nimittäin juuri tuolloin 70-vuotispäiväänsä, jota piti tietysti juhlistaa asiaankuuluvalla tavalla. Juhlakaluksi oli valjastettu viimeisimpään 911:een perustuva Speedster, joka on vielä virallisesti konseptin asteella. Autossa tiivistyy kuulemma Porschen brändin syvin olemus, mikä ei ole kovin pahasti pielessä.

Merkin vuonna 1948 esittelemä ensimmäinen auto oli nimittäin kaksipaikkainen avo, ja seuraavan vuosikymmenen puolella James Deanin kohtaloksi koitunut 550 Spyder jatkoi samoja perinteitä. 1950-luvulla Porsche kehitti myös 356-mallista kaksipaikkaisen Speedster-avon lähinnä Amerikan markkinoita varten, jossa kaivattiin tavallista 356:ta edullisempaa versiota. Sittemmin hintasuhteet ovat kääntyneet täysin päälaelleen, ja 356 Speedster on ollut jo pitkään mallisarjan kallein ja himoituin edustaja.


Porsche on myös kehittänyt 911 Speedstereitä säännöllisen epäsäännöllisesti 1980-luvun lopulta lähtien. Niistä ensimmäinen perustui ns. G-mallisarjaan, mutta 964:n pohjalta tehty seuraaja esiteltiin jo pari vuotta myöhemmin. Sitten 911 Speedstereiden osalta tulikin pidempi tauko, koska seuraava kaksipaikkainen avo-911 kehitettiin 997-mallisarjan pohjalta vasta vuonna 2010. Nyt esitelty konsepti toimii tämän auton seuraajana, ja se pohjautuu nykyiseen 991:een.

Uudessa tutkielmassa on matalampi ja voimakkaammin kallistettu tuulilasi kuin tavallisissa 911-malleissa. Lasi on saanut inspiraationsa klassisesta 356 1500 Speedsteristä, ja sama koskee myös retrotyylisiä sivupeilejä. Etupenkkien takana on puolestaan hiilikuidusta tehty tuplakuplakotelo, joka kätkee sisäänsä turvakaaret. Pullistukset yhdistyvät toisiinsa kapean jarruvalonauhan avulla, johon tulee valaistu Porsche-teksti jarrua painettaessa. Nokkapeltikin on hiilikuitua, ja sen keskelle on integroitu retrotyylinen bensatankin korkki.

Speedster on tehty 911 Carrera 4:n koriin, mutta puskurit on lainattu ratahenkisestä GT3:sta. Sama koskee myös tekniikkaa, koska peltien alla sykkii GT3:n 500-heppainen vaparibokseri titaaniputkistoon yhdistettynä. Vanteiden designissa kumarretaan puolestaan klassisten Fuchsien suuntaan, mutta kiekkojen koko on kasvanut peräti 21 tuumaan. Juhlakalun ulkoasu viimeistellään valkoisilla tehosteilla sekä kisanumeroilla, ja myös sisusta on saanut osansa muutoksista.

Kuski ja matkustaja pääsevät nauttimaan hiilikuituisista kuppipenkeistä, jotka on verhoiltu ruskealla nahalla. Sisätiloja on viilattu muutenkin puristisempaan suuntaan, ja niinpä esimerkiksi ilmastoinnista on luovuttu kokonaan. Lisäksi tietoviihdejärjestelmän kohdalla ammottaa tyhjä kolo, ja ovenkahvat on korvattu nahkaisilla lenkeillä. Juhlakalu jää yksittäiskappaleeksi, mutta hieman tavanomaisemmin varusteltu Speedster on tulossa tuotantoon lähiaikoina. Se jää nykyisen 991-sukupolven joutsenlauluksi ennen upouuden 992:n esittelyä, joka tapahtuu ilmeisesti jo loppuvuodesta.