Porsche esittelee Genevessä manuaalivaihteisen hardcore-911:n

Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K

Porsche siirtyi 911:ssä hiljattain turbojen aikakauteen, mutta GT3 ja GT3 RS saavat sentään pitää legendaariset vaparikoneensa. Näissä Porschen ratatykeissä on kuitenkin monien fanien mielestä paha puute, koska autoihin ei saa manuaalivaihteistoa. Porsche halusi käyttää niissä pelkästään PDK-kaksoiskytkinlaatikkoa, koska se on kaikissa tilanteissa manuaalia nopeampi. Nyt merkki on kuitenkin jo pyörtänyt osin päätöksensä ja lupaillut, että seuraavan sukupolven GT3:een saa jälleen haluttaessa manuaalilaatikon.

Uuden 911:n tuloon on kuitenkin vielä monta vuotta aikaa, ja niinpä Porsche on kehittänyt nykyisestä 991-koodilla tunnetusta sukupolvesta ajamisen hauskuutta painottavan erikoismallin. Spesiaaliversion nimeksi tulee 911 R, ja auto tulee myyntiin aika tarkkaan 50 vuotta alkuperäisen 911 R:n jälkeen. Vanha 911 R oli nimittäin Porschen vuonna 1967 esittelemä erikoisauto, jota tehtiin vain 23 kappaletta kisakäyttöön. R oli normaalimallia kevyempi, ja siinä oli myös enemmän tehoa.

Porschen 911-tuoteperheestä vastaava johtaja August Achleitner vihjasi nyt australialaiselle Motoring-sivustolle, että uusi Ärrä paljastettaisiin Geneven autonäyttelyssä reilun kuukauden kuluttua. 911 R:ää tehdään esikuvansa mukaan vain rajoitettu määrä, mutta tällä kertaa volyymit ovat vähän suurempia. Huhujen mukaan autoa valmistettaisiin 600 kappaletta, ja kaikki niistä on ilmeisesti jo myyty. Porsche ei ole vielä vahvistanut lopullista valmistusmäärää, mutta kyse on joka tapauksessa rajoitetusta erästä.


Se on sen sijaan varmaa, että Ärrää saa puristien iloksi vain ja ainoastaan manuaalivaihteistolla. Tavallisissa 911:ssä on seitsemänvaihteinen manuaalilaatikko, mutta 911 R:ssä pykäliä on kuusi. Auton moottorina käytetään joko GT3:n 3,8-litraista bokserikuutosta tai GT3 RS:n nelilitraista vaparibokseria. Jo GT3:n koneesta irtoaa 475 heppaa, eli teho-painosuhde on varmasti kunnossa. 911 R on nimittäin GT3:a kevyempi, ja lisäksi aerodynaamisia apuvälineitä on karsittu. Autossa ei ole isoa lintulautatyyppistä takasiipeä, ja renkaatkin ovat kaventuneet. Heikentynyt pito lupaa siis entistä hauskempaa ajokokemusta luisuttelusta nautiskeleville.

911:sta on ollut tarjolla myös perusmallien ja GT3:n väliin sijoittuva GTS-versio, ja sellainen on luvassa jatkossakin. 911 R on nimittäin tarkoitettu aivan erilaisille ostajille kuin paremmin arkikäyttöön sopiva GTS. Ärrää tehdään niin pieni määrä, että autosta tulee varmasti haluttu keräilykappale heti tuoreeltaan. Lisäksi auton haluttavuutta lisää manuaalivaihteisto, joka alkaa olla melko ainutlaatuinen piirre Porschen sporttimalleissa. Pienemmän Cayman GT4:n manuaaliversion menestys on kuitenkin osoittanut Porschelle, että monet entusiastit pitävät edelleen keppivaihteistosta kiinni. 911 R:n tapauksessa kyse ei ole halvasta huvista, koska auto maksaa huomattavasti enemmän kuin GT3.

Porsche_2

Kuvat: Worldcarfans.com