Porsche Panameran haastaja vuosi julkisuuteen – tässä on ensimmäinen kuva AMG:n uudesta neliovisesta GT:stä

Mercedes esitteli vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä AMG GT Conceptiksi nimetyn neliovisen tutkielman, joka oli saanut ilmiselviä vaikutteita Mersun tehdasvirittäjän kaksipaikkaisista GT-malleista. Fastback-henkisellä perällä varustetut superautot ovat olleet menestyksekkäitä, mutta monien potentiaalisten ostajien kohdalla hankinta on kuitenkin kaatunut takapenkin ja -ovien puutteeseen. Niinpä stuttgartilaiset päättivät tehdä samoja muotoilupiirteitä hyödyntävän neliovisen GT-auton.

Jo konsepti kertoi, että auto on suunnattu täsmäaseeksi Porsche Panameraa vastaan. Tutkielman esittelyn jälkeen naamioituja tuotantoautoja on jo bongattu salavalokuvaajien linsseihin, ja Mercedes on julkaissut uutuudestaan myös tiiserikuvia. GT4:ksi nimetty tuotantoversio nähdään koko komeudessaan parin päivän päästä avautuvassa tämänvuotisessa Geneven näyttelyssä, mutta auton ensimmäinen kuva vuosi julkisuuteen jo nyt.

Otoksesta selviää, että päälinjat eivät ole juuri muuttuneet konseptiin verrattuna. Auto on kuitenkin saanut tavanomaisemmat ovenkahvat, ja etulokasuojia koristavat nyt muiden AMG-mallien tyyliset kidukset. Lisäksi tutkielman bling bling -henkiset kromivanteet ovat onneksi vaihtuneet paljon sporttisemman ja tyylikkäämmän näköisiin kiekkoihin. Nokkaa koristaa edelleen AMG:n nykylinjan mukainen pystyrivoitettu maski, jota kutsutaan Panamericana-maskiksi kunnianosoituksena vanhalle 300 SL -maantiekilpurille.


Perästä ei ole vielä saatu kuvia, mutta jo etuviistosta otetussa kuvassa erottuu takaluukun kannesta kohoava spoileri. Takavalot ovat puolestaan hyvin samannäköiset kuin kaksipaikkaisissa GT-malleissa, ja perää koristaa luonnollisesti myös neljää pakoputkenpäätä reunustava diffuusori. Sisätilojenkin kuvia saadaan odotella vielä pari päivää, mutta esimerkiksi mittariston ja infotainment-järjestelmän ruudut lienevät pitkälti samat kuin esimerkiksi uudessa CLS:ssä.

GT4 tehdään samalle perusrakenteelle kuin CLS ja sen pohjana toimiva E-luokka, eli sukulaisuus kaksipaikkaisiin GT-malleihin ei ulotu pinnan alle. Moottoreita tämä ei tosin koske, koska GT4:ää vauhdittanee GT-malleista ja Mercedes-AMG:n lukuisista muista nykyautoista tuttu nelilitrainen tuplaturbokasi. Siitä pitäisi irrota vähintään samat 612 heppaa kuin esimerkiksi E 63 S:ssä, mutta myöhemmin tulossa on vieläkin tehokkaampi pistokehybridi.

Siinä pitäisi olla jo yli 800 hevosvoimaa tupla-ahdetun V8:n ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Porsche Panameran vastaavassa Turbo S E-Hybridissä on ”vain” 680 pollea, eli ainakin tässä suhteessa toinen stuttgartilainen jäisi kirkkaasti taakse. GT4:n nyt esiteltävä ”perusmalli” toimii muuten myös aiemman CLS 63:n seuraajana, koska uudesta CLS:stä ei enää lanseerattu AMG:n veekasilla ryyditettyä tykkiversiota. Nähtäväksi jää, tuleeko GT4:stä myöhemmin myös kuutoskoneisia malleja vai pelkääkö Mersu niiden astuvan liikaa tähtimerkin toisen neliovisen coupén varpaille.