Porsche – seitsemän vuosikymmentä, seitsemän ikonia

Porsche 918 Spyder

Ferdinand Porsche perusti vuonna 1931 viralliselta nimeltään Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG:n, jonka päämaja ja -tehdas sijaitsee Stuttgartin Zuffenhausenissa. Tehdas keskittyi alkutaipaleellaan muun muassa sotateollisuuden kulkuvälineisiin ja sen ensimmäinen kilpa-auto, Porsche 64, esiteltiin vuonna 1939

Porschen ensimmäinen katukäyttöön tarkoitettu urheiluauto, Porsche 356 SL, valmistui 50-luvun alussa ja se oli samalla ensimmäinen saksalainen urheiluauto. Sen yksilitrainen nelisylinterinen moottori kehitti tuolloin 46 hevosvoimaa, joka kuitenkin siivitti auton peräti 160 km/h:n huippunopeuteen.

Kun vuosikymmen vaihtui, alkoi kaikkien aikojen tunnetuimmaksi nousseen Porsche-mallin aika. Ensimmäinen Porsche 911 julkistettiin vuonna 1964. Mallimerkintä oli alun perin 901, mutta kiista numerosarjan tavamerkinneen Peugeotin kanssa, muutti keskimmäisen numeron ykköseksi. Kaksilitraisella kuutosmoottorilla varustettu 911 2.0 Coupé tarjosi 130 hevosvoimaa, joka sai auton liikkumaan parhaimmillaan jopa 210 km/h.


Siirryttäessä sateenkaarenväriseen 70-lukuun autonvalmistaja esitteli Porsche 917 KH -kilpa-auton, joka toi Porschelle sen ensimmäisen Le-Mans 24h -ajojen voiton. Vuotta myöhemmin, 1971, legendaarisella Gulf-värityksellä varustettu 917 KH esiintyi Steve McQueenin tähdittämässä Le Mans -elokuvassa. 600 hevosvoimainen kilpa-auto kulki nopeimmillaan 360 km/h kaksitoistasylinterisen kisakoneen voimin.

Kun 80-luvun diskomusiikki oli soinut stereoissa jo muutamia vuosia, tuli seuraavan ikonin aika. Porsche toi vuonna 1987 markkinoille Porsche 959:n, joka oli tullessaan maailman nopein sarjatuotantoauto. 300 km/h huippunopeus saavutettiin 2,9 litraisen rivikuutosmoottorin avulla, joka tarjosi kuljettajan käyttöön mukavat 450 hevosvoimaa. Autoa tehtiin ainoastaan 292 kappaletta ja siitä tuli välittömästi arvostettu keräilyharvinaisuus. Auto oli aikoinaan kuuluisuuksien hankitalistalla ja yhden kappaleen hankki mies nimeltä Bill Gates. Nykyään harvinaisimmista yksilöistä pyydetään jopa yli kaksi miljoonaa euroa.

Vuonna 1996 julkistettu Porsche Boxster, oli Porschen vastaus Roadster-fanien rukouksiin. Boxsterissa käytettiin runsaasti 911-mallin kanssa yhteisiä osia, mutta se oli selvästi edullisempi kuin isoveljensä. Automalli kasvatti suosiotaan nopeasti ja onnistui elvyttämään autonvalmistajan 90-luvun alun lamassa ryvettynyttä taloutta. Boxsterin keskelle sijoitettu 2,5 litrainen kuutosmoottori kehitti 204 hevosvoimaa ja antoi autolle parhaimmillaan 245 km/h vauhdit.

Milleniumin alkaessa Porsche päätti astua katumaasturimarkkinoille ja vuonna 2002 autokaupan paraatipaikalla nähtiin valmistajan ensimmäinen katumaasturi, Porsche Cayenne. Se tarjosi väljien tilojen lisäksi hieman maastokelpoisuutta ja valmistajalle ominaiseen tapaan reilusti suorituskykyä. Katumaasturin kovin versio, Turbo S, oli varustettu 4,5 litraisella tuplaturbo V8:lla, josta oli puristettu irti mukavat 521 hevosvoimaa. Se sai yli kaksitonnisen katumaasturin kiihtymään reilussa viidessä sekunnissa 0-100 km/h. Superkatumaasturi kohtasi suurimman suosionsa USA:n markkinoilla, jossa isoista ja tehokkaista autoista pitävät jenkit vastaanottivat sen ilolla.

Vuonna 2013 Porsche julkisti ladattavan hybridisuperauton nimeltä Porsche 918 Spyder. Sen voimalinja koostui vapaasti hengittävästä 4,6 litraisesta V8-polttomoottorista ja kahdesta sähkömoottorista, joiden yhdistetty teho nousi lähes 900 hevosvoimaan. Auton suorituskyky on järisyttävä: 0-100 km/h 2,5 sekuntia, huippunopeus 345 km/h ja Nürburgringin kierrosaika 6 minuuttia 57 sekuntia.

Seuraavan vuosikymmenen ikoniksi on ehdolla täyssähköinen Porsche Mission E, jonka suorituskyky tulee olemaan sähköautoluokassakin huikea. Kun auto saadaan myyntiin, tulemme näkemään muodostuuko siitä 2020-luvun Porsche ikoni.