Porsche Tapiro oli radikaalisti erilainen valmistajansa auto, joka koki väkivaltaisen lopun.

Porsche Tapiro on todennäköisesti auto, josta monikaan ei ole koskaan kuullutkaan. Nimi viittaa tapiiri-eläimeen. Se on keskimääräisen koiran kokoinen nisäkäs, joka pitää tyypilliseen tapaan nenänsä lähellä maaperää. Hölmön nimen takaa löytyy varsin epätyypilliseen tapaan muotoiltu Porsche, joka oli saksalaisvalmistajan kokeellinen prototyyppiauto. Tämä keskimoottorinen auto esiteltiin Turinin autonäyttelyssä vuonna 1970, ja sen oli suunnitellut Giorgetto Giugiaro, mitä ei ollut vaikea uskoa auton kovin viivoitinpainotteisesta muotoilusta.

Erikoisen ulkokuoren alta löytyi mielipiteet jakavan Porsche 914:n tekniikka, joka sekin on aikansa Porscheksi varsin kaukana jostain 911:n pyöreistä muodoista. Tapiron ulkonäöstä kumpuavat mieleen pikemminkin sellaiset kantikkaat autot kuin Lamborghini Marzal, Maserati Bora tai BMW M1. Talkavetoisen Tapiron kuljettajan takana lymyilevä mylly oli raskaasti modifioitu 2,4-litainen H6 -moottori, jonka väitettiin tuottavan 220 heppaa 7800 kierroksen alueella. Turinin näyttelyn jälkeen auto nähtiin vielä Los Angelesin urheiluautonäyttelyssä vuonna 1971, mutta sen jälkeen tämän yksittäiskappaleauton vaiheet ovat hieman hämäränpeitossa.


Tuntemattomaksi jäänyt espanjalainen teollisuusmies osti pian näyttelyiden jälkeen auton itselleen, ja se oli hänen käyttöautonaan jonkin aikaa. Sen jälkeen on vain spekulaatioiden varassa, mitä autolle todella tapahtui. Joidenkin teorioiden mukaan Tapiroon kätkettiin räjähde, joka oli vastalause omistajansa harjoittamasta työvoimapolitiikasta. Toisen teorian mukaan auto joutui onnettomuuteen, jossa se syttyi palamaan.

Mitä ikinä autolle lopulta tapahtuikaan, koki se väkivaltaisen kohtalon. Auto on edelleen taka- ja keskiosastaan palaneena muotoilustudio Italdesignin museossa. Kuvaa katsoessa herää myös kysymys, olisiko villien huhujen taustalla arkisempikin selitys. Olisiko voinut vain käydä niin, että auton keskiosiin haudattu moottori olisi syystä taikka toisesta syttynyt palamaan? Olihan auto sentään jokapäiväisessä käytössä, ja Porschelle moottorin siirtäminen takaa keskiosiin vielä harjoittelun alla.