Porsche Taycan -sähköauton prototyyppi suoriutui hienosti pitkästä, kuumasta ja vauhdikkaasta kestävyyskokeesta

Porsche Taycan

Täyssähköauto Porsche Taycanin esituotantoversio kävi Italian Nardóssa sijaitsevalla radalla 24 tunnin kestävyyskokeessa, jossa koeteltiin auton kestävyyttä pitkällä matkalla, suurissa nopeuksissa ja paahtavassa helteessä.

Kestävyyskokeen aikana Taycanilla ajettiin peräti 3425 kilometriä keskinopeudella 195 – 215 km/h. Ilman lämpötila oli korkeimmillaan 42 celsiusastetta ja radan lämpötila 54 celsiusastetta. Auto pysähtyi ainoastaan akkujen latausta ja kuljettajan vaihtoa varten.

– Taycan suoriutui tästä kunnianhimoisesta kestävyyskokeesta ongelmitta, kertoo Taycan-malliston Vice President, Stefan Weckbach.


– Nardóssa saavutetut tulokset todistavat ainutlaatuisen 800 voltin sähköteknologian etuja ja sen valmiusastetta. Ennen kuin Taycan saapuu markkinoille vuoden lopulla, olemme ajaneet autolla yli kuusi miljoonaa testikilometriä ympäri maailmaa, jatkaa Weckbach.

Porsche Taycan

Ensimmäinen 800 voltin järjestelmä

Taycan on ensimmäinen 800 voltin järjestelmää käyttävä sarjatuotantoon suunniteltu täyssähköinen ajoneuvo. Kilpa-auto 919 Hybrid voitti saman teknologian ansiosta 24 tunnin Le Mans -kilpailun peräti kolme kertaa peräkkäin. 800 voltin teknologia lisää auton  suorituskykyä, nopeuttaa latausaikaa, vähentää auton painoa ja kaapeloinnille tarvittavaa tilaa.

Taycanin edistyksellinen lämmönhallinta todisti toimivuutensa Nardóssa. Lämmönhallinnan keskiössä on erittäin tehokas ja älykäs järjestelmä, jonka avulla suurjännitteiset komponentit jäähdytetään ja lämmitetään.  Järjestelmä estää mahdolliset suuren lämmöntuotannon aiheuttamat tehon menetykset ja varmistaa, että latausprosessille optimaalisin lämpötila on saavutettu auton tullessa latausasemalle.

Porsche Taycanin sähköinen voimalinja on suunniteltu siten, että se antaa täydet tehot myös silloin, kun nopeita liikkeellelähtöjä on useita peräkkäin. Esituotantoauto kiihtyi 0-200 km/h peräti 26 peräkkäistä kertaa lentokentällä suoritetussa kokeessa heinäkuun lopulla. Liikkeellelähtöjen keskimääräinen mitattu aika kiihdytykselle oli alle 10 sekuntia. Nopeimman ja hitaimman liikkeellelähdön välinen ero oli 0,8 sekuntia.

Porsche Taycan