Porsche teki radikaalin päätöksen – merkin suosituin malli muuttuu täyssähköiseksi

Vaikka Porsche on maineeltaan edelleen urheiluautomerkki, valtaosa sen myynnistä on jo pitkään tullut katumaastureista. Niistä ensimmäinen nähtiin 2000-luvun alkupuolella, kun ykkösssukupolven Cayenne lanseerattiin markkinoille. Nykyään Cayenne on edennyt jo kolmanteen sukupolveensa, ja se sai seuraa pykälää pienemmästä Macanista viitisen vuotta sitten.

Audi Q5:n kanssa yhteiselle perusrakenteelle tehty Macan on kohonnut Porschen myydyimmäksi malliksi, mihin on vaikuttanut yleisen SUV-buumin lisäksi myös auton hinnoittelu. Macan on nimittäin edullisin Porsche, vaikka sekin on kaikkea muuta kuin halpa kilpailijoihinsa verrattuna. Macan sai äskettäin hillityn faceliftin, jonka turvin mennään vielä muutama vuosi ennen kokonaan uuden mallin esittelyä. Seuraajaa piti tarjota laajalla voimanlähdevalikoimalla, joka olisi koostunut perinteisten bensakoneiden lisäksi hybridi- ja täyssähköversiosta. Nyt Porsche on kuitenkin laittanut suunnitelmansa radikaalisti uusiksi.


Merkin johto päätti nimittäin, että seuraavaa Macania saa ainoastaan täyssähköisellä voimalinjalla. Uutuuden pitäisi tulla markkinoille vuonna 2021, jolloin Porsche on jo ehtinyt kerätä kokemuksia täyssähköautoista. Niistä ensimmäinen on vielä tämän vuoden lopulla esiteltävä Taycan, joka toimii sähköisenä vaihtoehtona Panameralle. Taycan on perusmuodossaan neliovinen coupé, mutta valikoiman pitäisi myöhemmin täydentyä Cross Turismo -nimisellä maastohenkisellä farkulla.

Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume kertoi, että sähkötekniikka sopii hyvin Porschelle sen tehokkuuden ja sporttisen suorituskyvyn vuoksi. Saksalaismerkki aikoo investoida sähköautoihin yli kuusi miljardia euroa vuoteen 2022 mennessä, ja kolme vuotta myöhemmin jo puolet uusista Porscheista voisi olla sähköautoja. Merkki ei kuitenkaan luovu polttomoottoreistakaan, vaan seuraavien 10 vuoden aikana tarkoituksena on tarjota entistä taloudellisempien bensakoneiden, pistokehybridien ja täyssähköisten voimanlähteiden yhdistelmää.

Käytännössä tämä tarkoittaa todennäköisesti sitä, että 911:n ja 718:n kaltaiset urheiluautot saanevat säilyttää bensakoneensa, vaikka ainakin 911:stä on suunnitteilla myös hybridivaihtoehto. Katumaasturit sähköistyvät puolestaan voimakkaasti, ja Taycanin kanssa hieman päällekkäisen Panameran kohtalo on vielä auki. Uusi Macan valmistetaan Porschen Leipzigin tehtaalla, jossa täyssähköautoja pystytään tekemään nykyisillä tuotantolinjoilla. Seuraavassa Macanissa käytetään Taycanin tavoin 800 voltin teknologiaa, ja SUV tehdään yhdessä Audin kanssa kehitetylle PPE-perusrakenteelle, joka on suunniteltu pelkästään sähköautoja varten.

Porsche tiedostaa kuitenkin, että kaikkien maiden infrastruktuuri ei salli vielä täyssähköäutoihin siirtymistä. Siksi nykyisen Macanin bensaversioita aiotaan tarjota vielä jonkin aikaa täysin uuden sähkö-SUV:n rinnalla.