Porsche toteutti jo 1980-luvulla todella erikoisia toiveita – arabisheikin 959:ssä on jopa kullatut pakoputkenpäät

Rallin B-ryhmän kilpurit olivat lähes kaikkien autonvalmistajien toivelistalla 1980-luvun alkupuolella. Tähän huumaan lähtivät mukaan jopa Ferrarin ja Porschen kaltaiset urheiluautomerkit. Niitä ei lopulta nähty rallipoluilla, mutta kehitystyön ansiosta syntyi aikansa nopeimpia katuautoja tarpeeksi paksulompakkoiselle asiakaskunnalle. Ferrarin luomus totteli 288 GTO -nimeä, kun taas Porsche kehitti huipputeknologiaa sisältäneen 959:n 911:n pohjalta.

Tuplaturbokuutosella ja nelivedolla ryyditetty 959 nähtiin prototyyppinä jo vuonna 1983, ja tuotantomallin vuoro koitti pari vuotta myöhemmin. 450-heppainen tykki kilpaili maailman nopeimman tuotantoauton tittelistä, ja myös hinta oli huippuluokkaa. Vieläkin arvokkaamman 959:stä sai tehtyä, jos asiakkaalla oli autoon liittyviä erikoistoiveita. Niitä toteutti vuonna 1986 perustettu Porsche Exclusive -divisioona, mutta VIP-asiakkaiden vaatimia erikoisautoja oli toteutettu jo aiemminkin.


Niinpä esimerkiksi McLarenin formulatallin taustavoimana häärinyt Mansour Oijeh tilasi Porschelta vuonna 1983 yksittäiskappaleeksi jääneen katuversion 935-ratakilpurista. Vuonna 1989 Porsche Exclusiven ovelle koputteli puolestaan Qatarin kuningasperhettä edustanut sheikki Abdul Aziz Khalifa Althani. Hänellä oli astetta vaativampi toive, koska mies halusi peräti seitsemän erikoisvarusteltua 959:ää kokoelmansa täydennykseksi. Jokaisen auton piti olla eri värinen ulkovärin kanssa sävy sävyyn sointuvalla sisustalla, ja muitakin erikoistoiveita riitti.

Porsche teki työtä käskettyä, mutta sheikki halusi pitää autonsa salassa. Niinpä tiedot erikoisista 959:istä putkahtivat julkisuuteen vasta paljon myöhemmin. Vuonna 2011 Porsche Exclusive juhli 25-vuotista merkkipaaluaan, ja sen kunniaksi sheikki lupautui lainaamaan yhden autoistaan tehtaan museossa järjestettyyn näyttelyyn. Kyseessä oli kullanvärinen yksilö, joka suorastaan huutaa ökyhenkistä kasarityyliä joka solullaan.

Korin lisäksi myös vanteet on maalattu samalla kullan sävyllä. Kontrastia saadaan auton vyötärölinjan kohdalla kulkevista raidoista, jotka yhdistelevät ruskeaa, beigeä ja vihreää. Jopa pakoputkenpäät on päällystetty aidolla kullalla, ja sisustakin on kovin kullansävyinen. Tämä koskee niin rattia, kojelautaa, nahkapenkkejä, sisäkattoa kuin lattiamattojakin. Kuningasperheen kullattu vaakuna koristaa puolestaan rattia sekä vaihdekepinnuppia.

Kullansävyisen kokonaisuuden rikkovat ainoastaan penkeissä sekä oviverhoiluissa käytetyt ruskeat ja beigensävyiset raidat. Lisäksi kojelaudassa, vaihdekepinnupissa ja käsijarrukahvassa on hyödynnetty punasävyistä jalopuuta. Porschen museosta ja arkistosta peräisin olevissa kuvissa näkyy myös punaisella nahalla verhoiltu 959:n sisusta. Se kuuluu tietysti sheikin tilaamaan punaiseen autoon, joka on edelleen osa seitsemän ainutlaatuisen 959:n kokoelmaa.