Porschen roadsterista katosi kaksi sylinteriä – tässä on uusi 718 Boxster

718 Boxster S

Geneven autonäyttely lähestyy jo kovaa vauhtia, ja autonvalmistajat julkaisevat jatkuvalla syötöllä tietoja uutuuksistaan. Porsche kertoi jo jokin aikaa sitten, että merkin pienimmät keskimoottorimallit Boxster ja Cayman saavat faceliftin yhteydessä uuden nimen. Ne tunnetaan jatkossa 718-etuliitteellä, joka viittaa sekä nelosmoottorilla varustettuun 50- ja 60-lukujen kilpuri-Porscheen että merkin nykyiseen 918 Spyder -hyperautoon.

Nyt Porsche julkaisi viralliset kuvat ja tiedot facelifin saanesta roadsteristaan, eli 718 Boxsterista. Uuden version tunnistaa miehekkäämmän näköisestä etupuskurista, jossa on isommat ilmanottoaukot. Lisäksi autossa on etulamppuina uudet tuplaksenonit, joihin on integroitu päiväajovalot. Myös etulokasuojat ovat entistä pulleammat. Sivuhelmat sekä ovenkahvatkin on laitettu uusiksi, ja kyljen ilmanottoreiät ovat kasvaneet. Peräpäässä on puolestaan tuoreet kolmiulotteiset leditakavalot, ja lamppujen välissä on uusi tehosteraita isolla Porsche-tekstillä.

Sisätiloissa ei ole kovin suuria muutoksia, mutta kojelaudassa on nyt hevosenkengän muotoiset ilmasuulakkeet, päivitetty tietoviihdejärjestelmä ja uusi ratti. Ohjauspyörä edustaa samaa tyyliä kuin mm. faceliftatussa 911:ssä ja 718 Boxsterin esikuvana toimivassa 918 Spyderissa.


718 Boxster S

Porschen keskimoottoriroadsterin merkittävin uudistus piilee kuitenkin peltien alla. Vanhat vapaastihengittävät bokserikuutoset ovat nimittäin saaneet väistyä nelisylinteristen turbokoneiden tieltä. Muutos on niin merkittävä, että koko auton takapää on jouduttu suunnittelemaan uudelleen turbomoottorien vaatiman ilmanoton vuoksi. Perusmalli 718 Boxsteria vauhdittaa kaksilitrainen turbobokseri, josta on kutiteltu ahtimen avulla mukavat 300 heppaa. Vaikka soundeissa varmasti hävitäänkin jonkin verran entiseen 2,7-litraiseen vaparikoneeseen verrattuna, tehoa on tullut lisää peräti 35 hevosvoimaa. Tehokkaammassa 718 Boxster S:ssä käytetään puolestaan 2,5-litraista ahdettua nelosbokseria, josta irtoaa jo 350 heppaa. Myös S-version tehot ovat kasvaneet 35 hevosvoimalla entiseen verrattuna.

Nopein 718 Boxster S pinkaisee nyt nollasta sataan 4,2 sekunnissa, joten kyse on täysiverisestä urheiluautosta. Parantuneesta suorituskyvystä huolimatta kulutuksen luvataan parantuneen jopa 13 prosentilla. Myös alustaa on peukaloitu, ja auton pitäisi olla mutkissa entistäkin pätevämpi. Boxster on ollut tähän asti umpikattoista sisarmalliaan Caymania edullisempi, mutta tähän tulee nyt muutos. Jatkossa avoversiosta joutuu nimittäin maksamaan 911:n tyyliin umpimallia enemmän. Porschen halvin urheiluauto on siis jatkossa coupé-korinen 718 Cayman, jonka julkistusta jäämme vielä odottelemaan.

718 Boxster und 718 Boxster S