Prinsessa Dianan kuolonkolari 1997 – Kuuluisat autosurmat

Osa 3/10

Walesin prinsessa Dianan kuolema järkytti kuninkaallisen hovin elämästä kiinnostuneita ympäri maailmaa vuonna 1997. Avioeron miehestään prinssi Charlesista vuotta aiemmin ottanut, ja mielenterveysongelmista kärsinyt prinsessa oli saanut päänsä ympärille sädekehää päästessään eroon hörökorvaisesta pettäjäaviomiehestään. Kuten aina myyteistä todellisuuteen siirryttäessä tarinoilla on värittyneen julkisuuskuvan takana usein huomattavasti ristiriitaisempia tosiseikkoja.

Dianan kohtalokas elokuun viimeinen ilta koostui hauskanpidosta pariisilaisessa hotelli Ritzissä. Pian avioeron jälkeen Diana oli tavannut egyptiläisen miesystävänsä Dodi Al-Fayedin, jonka isä omisti kyseisen hotellin. Hotellia piiritti kolmisenkymmentä paparazzia, jotka kaikki tahtoivat saada kuvia prinsessasta ja tämän uudesta miesystävästä.  Illan käännyttyä yöksi Dodi ja Diana pakenivat hotellin sivuovesta kolme vuotta vanhaan panssaroimattomaan Mercedes-Benz S280 –henkilöautoon, joka oli vuokrattu pariskunnan käyttöön. Autoa ajoi päihtynyt ja masennuslääkkeitä napsinut Henri Paul, joka oli hotellin turvallisuusvastaava. Mukaan kyytiin asettui vielä Al-Fayedin henkivartija Trevor Rees-Jones.


Nelikon pako paljastui kuitenkin kuvaajalaumalle, joka ryntäsi välittömästi mustan Mersun perään autoillaan ja moottoripyörillään. Pakomatka jatkui Seinen rantaa pitkin Henrin kiihdyttäessä auton vauhdin jopa 160km/h lukemiin saakka. Pont de l’Alman tunnelissa hän menetti auton hallinnan, osui matkaa tehneeseen Fiat Unoon ja törmäsi järjestyksessään 13. betonipylvääseen. Al-Fayed ja kuljettaja kuolivat heti. Prinsessa Diana kiidätettiin sairaalaan, mutta hän menehtyi pian vakaviin sisäisiin vammoihin. Vammojen laadusta kertoo, että mm. Dianan sydän oli siirtynyt oikealle puolelle rintakehää. Kolaripaikoilta otetuissa kuvissa näkyy kammottavalla tavalla rusikoitu naisen ruumis, josta ei enää prinsessaksi tunnista. Joukosta ainoana turvavyötä käyttänyt henkivartija loukkaantui vakavasti, mutta jäi henkiin. Paikalle tulleista ja auttamaan jääneistä paparazzeista yksi piestiin onnettomuutta katselleen sivullisen toimesta.

Onnettomuus jätti jälkeensä tukun kysymyksiä, kuten niin usein tällaisten tapahtumien esiin putkahtavista salaliittoteorioista lähtien. Onnettomuuslautakunnan mukaan autossa olijat olisivat suurella todennäköisyydellä jääneet henkiin, mikäli he olisivat vaivautuneet käyttämään edustusautonsa vakiovarustukseen kuuluneita turvavöitä. Huvittavaa tapauksessa oli myös lehdistön ja erityisesti Dianaa jahdanneiden valokuvaajien arvostelu ja syyttely, vaikka surma-auton kuljettaja syyllistyikin rattijuoppouteen. On hyvä muistaa sellainen tosiasia, että yksikään paparazzi ei olisi jahdannut autoa, ellei heidän työnantajansa olisi maksanut palkkaa siitä hyvästä. Kuvaajat halusivat vain työtä ja rahaa ruokkiakseen perheensä. Yhtäkään uutista 36-vuotiaana kuolleesta Dianasta ei olisi koskaan tehty, jos näistä herkullisista juoruista ei maksettaisi lehtikioskeilla, ja istuttaisi silmät ymmyrkäisinä tv-uutisten äärellä.

Kuvalähteet:

https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article10972454.ece/ALTERNATES/s615b/PROD-Evidence-Photos-From-Diana-Inquest.jpg

https://mercedesblog.com/wp-content/uploads/2017/06/Lady-Diana-960×677.jpg

https://pics.imcdb.org/0is511/queendianamercedes3he3.574.jpg

http://s1.lprs1.fr/images/2017/05/31/7000518_capture-m6_1000x625.PNG

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Flowers_for_Princess_Diana%27s_Funeral.jpg