Puolikkaan Ferrarin kokoisesta tuulitunnelimallista saatetaan maksaa enemmän kuin oikeasta autosta

Huutokauppakamarien listoilla on nähty usein autoihin liittyviä keräilytavaroita ja oheistuotteita, mutta autotehtaiden tuotekehityksessä käytetyt prototyypit tai muut testikappaleet päätyvät äärimmäisen harvoin yleiseen myyntiin. Useimmiten ne tuhotaan tai säilötään korkeintaan valmistajien omiin museoihin, koska tuotekehitysprotoihin liittyy monenlaisia ongelmia liikesalaisuuksista vastuukysymyksiin asti.

Nyt RM Sotheby’s -huutokauppakamarin myyntilistoille on kuitenkin putkahtanut todella erikoinen esine, joka liittyy Ferrarin V12-koneisen 812 Superfastin kehitystyöhön. Kyseessä on puolen Ferrarin kokoinen, eli 1:2-mittakaavaan tehty tuulitunnelimalli, jonka avulla Maranellossa on testattu superauton korimuotojen aerodynamiikkaa.


Malli on tehty käsin hiilikuidusta sekä muista prototyyppimateriaaleista, ja se painaa peräti 200 kiloa. Kyseessä on pelkkä kuori, eli korimuotojen alta on turha kuvitella löytävänsä minkäänlaista tekniikkaa. Korin lisäksi malliin kuuluu sentään jalusta ja pyörät, mutta vanteetkaan eivät ole samat kuin tuotantoautoon päätyneet kiekot.

Voisi siis kuvitella, että puolen Ferrarin kokoinen kuori maksaisi vain murto-osan oikean Superfastin hinnasta. Asia ei ole kuitenkaan näin, vaan mallin hinnan arvellaan nousevan 280 000:n ja 320 000 euron välille. Summa kuulostaa lähes mielipuoliselta, koska aito 812 Superfast irtoaa kaupasta alle 300 000 verottomaan hintaan.

Harvinaisesta tuulitunnelimallista saatetaan siis maksaa enemmän kuin oikeasta Ferrarista Leggenda E Passione -nimisessä huutokaupassa, joka keskittyy pelkästään Maranellon oreihin ja niihin liittyviin oheistuotteisiin. Malli joutuu vasaran alle ensi lauantaina, joten jotkut keräilijät saattavat jo hieroa käsiään sen suhteen. Jäämme odottelemaan, pulittaako joku puolen Ferrarin kokoisista kuorista todellakin enemmän kuin oikeasta autosta vai jääkö hinta-arvio vain huutokauppakamarin toiveajatteluksi.